Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Triss i trafiksatsningar

Nu är det definitivt klart. Med start 2017 kommer tre stora väg- och järnvägsprojekt att dras i gång i Norrköping och Söderköping.

Nu är bygget av Ostlänken definitivt klubbat och klart.

Nu är bygget av Ostlänken definitivt klubbat och klart.

Foto: Norrk kommun

Norrköping/Söderköping2014-04-08 11:07

 I den nationella trafikplanen som infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd presenterade i dag slås fast att E22 ska dras väster om Söderköping och att en ny bro ska byggas över Göta kanal, att Kardonbanan ska byggas och att det stora järnvägsprojektet Ostlänken är spikat.

Nedan utdrag ur den nationella trafikplanen:

Åtgärd

Den föreslagna åtgärden innebär att en ny väg byggs väster om Söderköping. Vägen får 2+1 körfält söder om Lv 210, västerifrån och 2+2 körfält norr om Lv 210. Vid korsningen med Göta Kanal byggs en öppningsbar bro. Lv 210 österifrån får en ny sträckning och ansluter till förbifarten. Tre trafikplatser byggs. Syftet med åtgärden är att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och stadsmiljön i Söderköping.

Kostnaden beräknas till 405 miljoner kronor, varav 356 miljoner kronor belastar plan 2014 – 2025.

Åtgärden medför förbättrade möjligheter till arbetspendling och förbättringar för näringslivets godstransporter.

Åtgärd

Projektet omfattar ett nytt spår, Kardonbanan, från Södra stambanan vid Åby via Malmölandet och över Motala ström för att ansluta till befintligt spår på Händelö. Syftet är att förbättra tillgängligheten till ny kombiterminal på Händelö samt eventuell ny godsterminal på Malmölandet. Projektet medger betydligt kortare transporttid till/från Stockholm samt gör att spårkapaciteten blir tillräcklig när förväntade terminalvolymer på Händelö ökar.

Kostnaden för åtgärden är 457,5 miljoner kronor, varav 173 miljoner belastar plan 2014-2025.

Åtgärden medför förbättringar för näringslivets godstransporter.

Byggstarten är beräknad till 2017–2019.

Åtgärd

Den föreslagna åtgärden innebär att ett nytt dubbelspår för högre hastigheter byggs mellan Linköping och Järna via Norrköping och Skavsta flygplats. Dessutom ingår en upprustning av bibanan genom Nyköping. Förutom ökad kapacitet är syftet dels att radikalt minska restiden Stockholm–Skavsta/Nyköping–Norrköping/Linköping och dels att minska restiden mellan Stockholm och Malmö. Ostlänken är också tänkt att ingå i en framtida ny stambana, som medför att restiden Stockholm och Göteborg kan minska till ca 2 timmar. Ostlänken bidrar även till att stärka kommunikationerna inom regionen och knyter Östergötland, Södermanland och Mälardalen närmare varandra samtidigt som kapacitet frigörs på både Västra och Södra stambanan.

Kostnaden beräknas till 34 838 miljoner kronor, varav 20 350 miljoner kronor belastar plan 2014–2025.

Åtgärden medför ökad säkerhet, förbättrade möjligheter till arbetspendling och förbättringar för näringslivets godstransporter.

Byggstarten är beräknad till 2017–2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om