Minns ni NES, Nintendo Entertainment System?

Den japanska spelkonsolen som var omåttligt populär i slutet på 1980-talet och början av 1990-talet.

Marcus Pettersson och Stefan Kratz är två entusiaster som växte upp under NES-eran och som har hållit intresset vid liv.

Artikelbild

| På 80- och 90-talet var det här en vanlig syn i mångas vardagsrum. NES blev en succé världen över.

De ska nu ge ut ett eget spel till den gamla konsolen.

– Det är något man dröm sen man var liten, att ge ut ett spel på kassett. Sen har vi märkt att retroscenen blomstrat upp ganska mycket nu på sistone. Det finns faktiskt ett stort community kring NES-utveckling, säger Marcus.

Det började med att de ställde upp i en tävling på nätet för NES-utvecklare. De gjorde ett eget demo som de deltog med.

– Vi blev väldigt nöjda med det, och det blev väldigt väl emottaget, så då kände vi att vi ville göra ett helt spel av det.

Artikelbild

| Marcus och Stefan ställde upp i en tävling på nätet med demo av "Soko Banana". Demot blev så väl emottaget att de bestämde sig för att ge ut ett helt spel.

De har fått hjälp att finansiera projektet via Kickstarter och har nu samlat in över 100 000 kronor, dubbelt så mycket som de hade satt upp som mål.

Spelet de utvecklar heter ”Soko Banana” och bygger på ett gammalt spel som heter ”Sokoban”.

– Det är ett pusselspel i grunden och målet är att flytta runt lådor i en lagerlokal och få dem att hamna på rätt ställe. Det är ingen tidspress utan man kan sitta och klura. Vi vill att det ska vara lite avkopplande att spela, säger Stefan.

Såväl Stefan som Marcus har jobb där de arbetar med programmering, så det är ingenting nytt för dem, men att utveckla ett spel till en 30 år gammal konsol har givetvis sina utmaningar.

– Det är ett programmeringsspråk som inte är så modernt så allting tar betydligt längre tid. Sen får inte spelet bli större en halv megabit, det är inte jättelätt att få plats med all grafik och så. Man får göra avkall på en del, säger Marcus.

Vad har varit den tuffaste utmaningen för er?

– Det är att försöka förutse hur lång tid det ska ta. Det är väldigt kul att hålla på med det här och man ser det inte som ett jobbigt arbete. Utmaningen med Kickstarter är också vilka kanaler man ska använda för att nå ut, hur vi kan folk få höra talas om det här, säger Stefan.

Förhoppningen är att de ska vara helt klara och kunna ge ut spelet i mars nästa år.