Gör han inte det blir han av med jobbet som lastbilschaufför och kan inte försörja sin familj.  

– Jag har verkligen inte råd med det här, säger 43-åringen. 

Micael Molinder har en tung historia med ett drygt 20-årigt missbruk bakom sig. Sedan några år tillbaka har han fått ordning på sitt liv, varit skötsam och levt Svenssonliv. Han är nu lyckligt gift och pappa till två små barn.

Artikelbild

| "Med dagens teknik kan man ta exakt samma prover hos polisens high-tec maskiner, men istället blir man tvungen att betala skyhöga priser till en privat läkarklinik i Hageby", säger Micael Molinder.

– Livet har aldrig varit så här bra. Men jag har fått kriga för att komma hit.  

 

Sedan november förra året jobbar han som lastbilschaufför. Vägen till det första fasta jobbet har varit lång. För att få ett körkortstillstånd krävde Transportstyrelsen först att han under ett år lämnade drogtester som visade att han inte använt alkohol eller droger under denna tid.

– Det är bra, självklart måste de kräva detta av en som haft missbruksproblem, det har jag full förståelse för.  

Artikelbild

| "Ska det vara så här, att det kostar närmare 100 000 kronor att ta och behålla ett körkort för en som vill jobba sig in i samhället".

 

Testerna var han tvungen att ta hos en privat aktör eftersom det, enligt honom, är för dyrt för vårdcentralen, och de kostade honom 17 000 kronor.  

Artikelbild

| "Betalar jag inte så ryker kortet. Och då står jag utan jobb och kan inte försörja min familj. Med min historia är det inte lätt att bli anställd, jag har ju inget cv att visa upp", säger Micael Molinder.

– Väldigt dyrt men det var bara att gilla läget.

När han fick körkortet och började köra för ett lastbilsåkeri kom nästa smäll: Han skulle fortsätta lämna drogprover i ett år. Även detta kostade 17 000 kronor.  

– 35 000 kronor är väldigt mycket pengar för mig som kämpat för att få bukt med mina skulder från förr.

Det är just de höga kostnaderna han inte förstår sig på.  

– Prover skulle jag kunna lämna livet ut men att behöva betala dessa höga summor är inte rimligt.

Men det var, som han säger, bara att betala.

– De flesta i min situation har ingen chans att betala det här. Jag har haft tur, min underbara fru gick i god för mig och hjälpte mig med ekonomin.

Han trodde att det skulle stanna vid 35 000 kronor och att han nu skulle kunna köra på i lugn och ro.

I slutet av juli kom nästa chock.

– Transportstyrelsen tvingar mig att ta tio nya prover i ett år vilket innebär att ytterligare 28 000 lax ska fram för att jag ska få behålla mitt körkort.

Han fick en månad på sig att betala detta.

– Jag vet inte hur jag ska få ihop dessa pengar.

Dagen efter att Folkbladet träffar honom får han veta att det är försent att överklaga Transportstyrelsens beslut.

– Betalar jag inte så ryker kortet. Och då står jag utan jobb och kan inte försörja min familj. Med min historia är det inte lätt att bli anställd, jag har ju inget cv att visa upp.

Han skriver ändå en överklagan och Transportstyrelsen går med på att Förvaltningsrätten prövar hans fall med de nya dyra proverna.

– Jag hoppas vinna det här, det kanske kommer hjälpa andra i min situation.

 

Enligt Micael Molinder är drogtesterna extra dyra eftersom han har diagnosen ADHD och för att de ska kunna ta bort de medicinerna i proverna kostar det 10 000 kronor extra.

– Slutar jag med ADHD-medicinen får jag andra bekymmer.

 

Efter att Folkbladet har börjat kika på det här så har Körkortshälsan sänkt priset för de nya proverna från 28 000 till 22 000 kronor.

– Men det är ändå alldeles för dyrt.

Även Molinders arbetsgivare har gått i god för honom och trycker på att de nya provtagningarna kan omkullkasta Micaels vilja då detta visar att man inte litar på honom.  

– Dessutom kostar det enormt mycket pengar när han inget annat vill än att köra lastbil samt försörja sin familj, skriver vd:n för åkeriet.