Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bygglovet prövas nu i Svea Hovrätt

Beskedet har dröjt ut på tiden, men på onsdagsmorgonen kom det – Mark- och miljööverdomstolen beviljar prövningstillstånd.

Kan stoppas. Nu ska Wildfires öde avgöras i Hovrätten.

Kan stoppas. Nu ska Wildfires öde avgöras i Hovrätten.

Foto: Fredrik Jonson

NORRKÖPING/KOLMÅRDEN2015-10-22 06:30

18 personer hade vänt sig till Svea Hovrätt för att begära överprövning av det bygglov som beviljats för byggandet av berg- och dalbanan i Kolmårdens djurpark.

Den 10 oktober hölls fördragning av ärendet i Mark- och miljööverprövningsdomstolen, tanken var då att det skulle komma ett besked om hovrätten tar upp ärendet för prövning. Beslutet att ta upp ärendet togs den 29 september efter föredragningen, enligt protokoll, men först nästan en månad efteråt meddelas beslutet. Ett beslut som inte kan överklagas.

Så sent som den 18 september var bygget av Wildfire i full gång och Christer Fogelmarck, vd och koncernchef på Parks & Resort var då förhoppningsfull.

– Vi jobbar vidare som om det skulle gå hela vägen och just nu bygger vi för fullt.

Och bygget fortsätter och om allt går som man planerar kommer premiärturen för allmänheten att köras i början av sommaren.

– Vi räknar med att öppna för besökare och gäster den 1 juni 2006, säger Niclas Palmqvist, projektledare.

När det gäller prövningsbeslutet kommer advokater och jurister titta igenom det i lugn och ro innan ledningen uttalar sig.

– Beslutet accepterar vi, men vi tycker naturligtvis att det är beklagligt. Vi hade helst sett ett snabbt positivt beslut så att vi kunnat gå vidare, säger Niclas Palmqvist.

Bygget av Wildfire har kommit en bra bit på väg och cirka 70 procent av betongfundamenten är på plats och någonstans mellan 10-20 procent av träbanan är klar.

Vad som fick Mark- och miljööverdomstolen att bevilja prövningstillståndet vill man inte berätta, men det finns några tänkbara alternativ. De klagande har ju påpekat att det inte finns någon detaljplan för området och att ljudnivån kommer att vara störande hög, något som ledningen för parken sagt att de tagit till sig, men att det inte behövts någon detaljplan tidigare och att ljudnivån är inom rimliga gränser.

Även om samtliga klaganden inte är emot att själva berg- och dalbanan byggs, så är man glada över att överprövningen beviljats. Värre är det för de berg- och dalbaneentusiaster runt om i Europa som nu kan få se sina drömmar gå om intet.

Senast den 5 november ska motparten ha inkommit med yttrande.

”Wildfire”

Topphastighet: 113 km/timme

Banans längd: 1 300 meter

Höjdskillnad: 57 meter

First drop: 49 meter med en lutning på 83 grader

Inversioner (du åker upp och ner): 3 stycken

Airtime (känslan av viktlöshet): 12 gånger, 4 av dem med negative G-kraft

Åktid: 120 sekunder

Kapacitet per timme: 960 personer/timme

Sittplatser per tåg: 24 personer

Längdgräns: 120 cm

Investering: 110 miljoner SEK

Tillverkare: Rocky Mountain Construction (USA)

Källa: kolmarden.com

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om