I lördags smällde det. En bro belägen strax norr om Norsholms gård över järnvägen på väg 1136 sprängdes bord. Detta efter att stora brister i bron nyligen upptäckts efter en inspektion. Risken att bron skulle släppa betong var stor. Bron var i så dåligt skick att renovering som var planerad inte var aktuell. Den ska istället ersättas med en helt ny bro som beräknas stå klar om två år, i december 2020.

Förhoppningen är att en tillfällig bro ska öppnas för trafik i mars 2019.

– Har vi tur börjar den nya bron byggas i juni, säger projektledare Johan Hedsköld.

Artikelbild

| Från vänster: Jesper Wulff, Joshua Niskanen, Christian Iinatti och Joakim Rask från NRC tar rast efter hårt förarbete med kontaktledningarna.

Tolv personer som bor på andra sidan järnvägen kommer att drabbas hårt och får köra en lång omväg för att komma till och från hemmet.

– Vi har löst det med de närboende. Men det är en viktig bro, bland annat sophantering och räddningstjänst kommer att påverkas, förklarar Johan Hedsköld.

Det här är ett stort projekt och förarbetet är i full gång när Folkbladet är på plats vid bron vid lunchtid på lördagen.

40 personer arbetar med brosprängningen. Det borras och förarbetas inför den stora smällen på eftermiddagen.

Artikelbild

| Alexander Nilsson och Pier Nilsson laddade för att arbeta med bron hela natten.

– Bron sitter hårdare än vi trodde, säger en smånervös projektledare Örjan Sjölund.

För att brorester som rasar inte skadar spåret behövs det en färdigställd yta under bron.

Artikelbild

| Johan Hedsköld som ansvarar för broprojekten.

– Men givetvis kommer vi att besiktiga spåret innan tågtrafiken tillåts passera, säger Johan Hedsköld.

Arbetarna är positiva och säger att "det här kommer nog gå bra". Men det går inte att bortse från att spränga broar över järnvägar inte tillhör vardagsrutinerna och att det finns vissa risker.

Artikelbild

| Örjan Sjölund han är projektledare för brorivningen under helgen. – Ett kul men nervöst helgjobb, säger han.

– Jag har sprängt mycket, främst i berg men jag har aldrig varit med om att spränga en bro, säger Johan Hedsköld.

Grabbarna från NCR jobbar dagligen med järnvägar och annan liknande infrastruktur runt om i hela Sverige.

– Att spränga broar gör man inte varje dag, säger de.

Jesper Wulff, Joshua Niskanen, Christian Linatti och Joakim Rask från NCR ansvarar för elen och kontaktledningarna i projektet. De var här redan klockan 04.30 och kommer att jobba till åtminstone klockan 18. De har rast och ska strax tillbaka till hotellet för att vila och hämta energi för att efter sprängningen komma tillbaka och utföra efterarbetet.

Pierre och Alexander Nilsson från LBC Östergötland styr med transporterna. De har varit på plats vid bron sedan förra fredagen för att fixa med allt material. När klockan är tolv hoppar Alexander ut ur sin lastbil och gäspar. Han har precis vilat för att orka jobba till halvfem på morgonen därpå.

– Och jag har sovit i ett halvt dygn inför det här, säger Pierre Nilsson.

Senare på eftermiddagen är det sprängt och klart. Bron är borta och allt gick som planerat.

– Sprängningen gick över förväntan och tidigt på söndagsmorgonen ska tågtrafiken vara igång igen, säger en nöjd Örjan Sjölund projektledare på Trafikverket.