Eva i tvist med Ip-Only

När 24 månader gått och Ip-Only inte levererat fibern, och Eva Lindahl dessutom sålt huset den skulle dras in i, krävs hon på 6 900 kronor för att annullera avtalet. Nu har hon anmält företaget till Arn.

Fiber som väntar på att grävas ned.

Fiber som väntar på att grävas ned.

Foto: Leif Hallberg

FIBER2019-01-24 19:00

Det står för Allmänna Reklamationsnämnden, en myndighet som prövar olika typer av konsumenttvister. Och det är dit som Norrköpingsbon Eva Lindahl nu vänt sig, efter en rad kontakter med andra instanser.

Det hela började med att Eva Lindahl tecknade sig för fiber till sommarstugan på Vikbolandet. Detta var våren 2016 och precis som grannarna runtomkring valde hon internet- och teleoperatören Ip-Only. För 19 900 skulle fiberkabeln levereras tillsammans med samutrustning inom 24 månader. Hösten 2017 valde dock Eva att sälja sin sommarstuga. Ingenting hade hänt med fibern, men hon berättade för de nya ägarna att det fanns ett avtal och att det var på gång.

I höstas fick så Eva ett mail från Ip-Only där de stod att det nu var dags att dra in fiber. Hon meddelade då att hon sålt sin sommarstuga och hänvisade till de nya ägarna.

– Men då berättade de att jag fick göra det själv, eftersom det var mig avtalet stod på. När jag kontaktade de nya ägarna, så var de inte intresserade av någon fiber, säger Eva.

Och sedan dess har det varit en enda karusell. Eva kontaktade Ip-Only för att annullera avtalet; då det hade gått mer än 24 månader sedan hon ingått det och då hon inte längre var intresserad av tjänsten.

– Eftersom det gått mer än 24 månader och de inte levererat någon fiber, borde inte jag behöva betala något, menar hon.

Det anser dock Ip-Only, som står fast vid att Eva måste betala en avbeställningskostnad på 6 900 kronor.

– De är väldigt envisa, säger Eva.

Hon kontaktade då Telekområdgivarna, som ger opartisk hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband.

– De menar att avtalet inte gäller eftersom Ip-Only inte levererat någon fiber. Något de även tagit upp med Ip-Only. Men efter det har jag inte hört något, säger Eva.

Enligt henne har hon fått till svar av Ip-Only att de har ett avtal med Konsumentverket som säger att de har rätt att ta ut den här avgiften och att det står i deras allmänna bestämmelser.

– Men det säger Konsumentverket att de inte alls har. Ip-Only kan inte bara hänvisa till en massa saker!, säger hon.

Det hon vill ha är ett avslut, ett svar från Ip-Only som säger att de godkänner hennes annullering.

– Hade de bara levererat i tid och jag hade haft kvar min sommarstuga, då hade jag anslutit mig. Men som det är nu vill jag inte betala några pengar alls, säger Eva Lindahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!