Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Xtravaganza: Ett sätt att svärta ner oss

Dan Gustafsson, Sverigechef för Xtravaganza, anser att den kritik de före detta franchiseföretagarna Yvonne och Thomas Anglesjö riktade mot företaget i en artikel i Folkbladet i förra veckan endast är ett sätt att svärta ner Xtravaganzas varumärke.

NORRKÖPING2011-05-26 03:00

Dan Gustafsson har tidigare varit i kontakt med Folkbladet efter att vi skrev om stämningsansökan den 17 maj. Vid ett av dessa tillfällen avböjde han att kommentera men nu har han dock bestämt sig för att bemöta kritiken från de före detta franchiseföretagarna Yvonne och Thomas Anglesjö.

Enligt Dan Gustafsson, Sverigechef för Xtravaganza, är Yvonne Anglesjös redogörelse för tiden som franchiseföretagare hos Xtravaganza ett sätt att svärta ner de före detta franchisegivarna.

Fick avslag
- I dag är de franchisetagare hos Itrim - en konkurrent till Xtravaganza som också använder sig av VLCD -soppor, säger han.

Dan Gustafsson upprörs över att Yvonne Anglesjö kallar Xtravagaza för blufföretag och förvånas över den kritik hon riktar mot företagets koncept.

- Sommaren 2010 - bara några månader innan vi bröt vårt samarbete - ansökte de om att få öppna ytterligare ett center i Linköping. Vi på Xtravaganza valde dock en annan franchiseföretagare. Det var i samband med detta som problemen med Yvonne och Thomas började. Varför ville de öppna ytterligare ett center om de upplevde att folk blev sjuka av konceptet, säger Dan Gustafsson.

Uppgifterna om att det inte skulle ha funnits något expertcenter dit franchiseföretagarna kunnat vända sig med frågor stämmer inte heller, enlig Dan Gustafsson.

- Vårt expertcenter består av Ingalill Vestman som är grundare till konceptet, legitimerad sjuksköterska och hypnoterapeut. Till sin hjälp har hon Jerzy Lepper, professor i allmänmedicin och Mats Persborn, medicine doktor i mag- och tarmkirurgi vid Linköpings universitetssjukhus, säger han.

"Friskvård"
Dan Gustafsson tycker att det är konstigt att Yvonne Anglesjö säger att de under sin tid som franchiseföretagare såg människor insjukna.

- Sedan Xtravaganza bildades 2002 har tre sjukdomsfall granskats. I samtliga fall visade det sig att de saknades samband mellan våra och produkter och vårt koncept. Xtravaganza arbetar inte med sjukvård utan med friskvård. Vad gäller VLCD- produkterna så uppmanar vi våra kunder om att bara använda sig av soppor i tre veckor, enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Vill de använda sopporna längre än så förslår vi alltid att de först rådfrågar sin läkare, säger Dan Gustafsson.

På er hemsida kan man fylla i hur många kilon man vill gå ner och få svar på hur länge man ska leva på soppor. Vill man gå ner 99 kilo får man till svar att man ska leva på soppor i 40 veckor?

- Ja, det stämmer. Men det är en marknadsföringskampanj. Vi står för att man kan hålla på med sopporna längre än tre veckor, men då uppmanar vi alltid våra kunder att först rådfråga läkare, säger Dan Gustafsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om