VM-vinst för Stadium
NORRKÖPINGNorrköpingsföretaget The Stadium är en av vinnarna i årets fotbolls-VM. Försäljningen av företagets produkter, främst landslagströjor och fotbollsskor, har ökat sedan mästerskapen inleddes.- VM är bra för oss generellt. Det blir mycket fokus kring fotboll och fotbollsrelaterade produkter, säger Ulf Eklöf.
Stadiums grundare och koncernchef, Ulf Eklöf, kan känna sig nöjd trots att Sverige är utslaget ur VM-fotbollen. Försäljningen av företagets produkter har skjutit i höjden i den rådande stämningen av fotbollsfeber. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
- Intresset för just den svenska delen avtar men det är fortfarande många som är intresserade av VM totalt, säger Ulf Eklöf, koncernchef för Stadium.
Den nuvarande uppgången i försäljningen på grund av fotbolls-VM är inget undantag utan en del av en långsiktig trend. Företaget har ökat försäljningen av sina produkter under flera år.
- Sportmodebutiker ligger i tiden. Dessutom är alla våra produkter intressanta. Vi har ett eget sortiment med egna varumärken, anger Ulf Eklöf som en förklaring till företagets framgångar.
I höst ska åtta nya butiker i Sverige och en i Danmark öppnas. Mellan 100 och 150 personer kommer att nyanställas och huvudkontoret på Norra Promenaden i Norrköping håller på att byggas ut.
Stadium har en årlig omsättning på cirka 3,5 miljarder kronor och antalet anställda är runt 2500 personer. I Sverige har företaget 64 butiker och ytterligare sex stycken i Finland och Danmark.
Företaget grundades av Ulf Eklöf 1974 och 1987 bytte det namn till The Stadium AB.
Fackförbunden som finns representerade inom koncernen är Handels och HTF.