Enligt den lokala enkätundersökningen Om mig är det totalt fyra procent av eleverna i grundskolan och 22 procent av eleverna på gymnasieskolan som svarar att de snusar ibland eller varje dag. Andelen är högst bland gymnasiekillar och har ökat från 25 till 31 procent sen 2019. Bland tjejer i gymnasiet har det ökat från sju till 13 procent.
– Vi ser en stor ökning, tidigare har vi sett den främst bland killar, men nu är det en ökning även bland tjejer i gymnasiet. Det ses även i den regionala mätningen och nationellt, säger Sara Birgersson, folkhälsostrateg i Norrköping.
– Det marknadsförs som att det är ofarligt så jag kan tänka mig att många snusar utan att reflektera över vad man stoppar i sig.
Det hon syftar på är det vita snuset som marknadsförs hårt, bland annat genom influensers i sociala medier. Det saknar den karakteristiska tobakssmaken och kan därför smaksättas på många olika sätt, till exempel choklad, mint, jordgubb eller godis. Det första tobaksfria snuset lanserades 2016 i USA men det var 2019 som marknaden exploderade. Karim Jarjis på Marina Tobak & Spel har märkt ett tydligt skifte.
– Nu säljer jag mer av den sortens snus än de vanliga sorterna, säger han.
– De första åren när de smyglanserade var det kanske ingen jättehajp, men de senaste två åren har det varit ett jättetryck, säger Helen Stjerna på A non smoking generation.
Hon är mycket kritisk till att branschen kallar snuset tobaksfritt och att industrin på så sätt kunnat kringgå all lagstiftning som skyddar barn och unga från tobak.
– Det har varit fritt fram att marknadsföra det i sociala medier och vi har fått larmrapporter från skolor om att man delar ut gratis dosor på skolgårdar, festivaler och events. Att kalla det tobaksfritt är missvisande i och med att det innehåller skyhöga mängder nikotin, som bara kan komma från tobak. Vi tycker att myndigheterna skulle ha reagerat för länge sen, och stoppat den här industrins framfart, säger hon.
Nikotinkoncentrationen hos tobaksfritt snus varierar kraftigt, från cirka tre till 50 milligram/gram. Som jämförelse kan nämnas att några vanliga snussorter som innehåller tobak har en nikotinkoncentration på omkring åtta milligram/gram. Nikotin är som bekant start beroende framkallande och unga är särskilt känsliga för nikotinets skadeverkningar.
Förra året tillsatte regeringen en utredning för att se över regelverket för nya nikotinprodukter. Den blev klar i mars och i den föreslås en lagändring som bland annat innebär att all kommersiell reklam, sponsring och produktplacering av nya nikotinprodukter ska förbjudas i radio och tv. Det ska också bli förbjudet att i reklamen använda sig av och vända sig till människor som är yngre än 25 år.
– Men det stora frågetecknet är sociala medier, jag vet faktiskt inte, säger Helen Stjerna.
Enligt A non smoking generations egna undersökningar har bruket av det vita snuset bland unga ökat från sju procent till 19 procent på två år. Och Helen Stjerna menar att det är bilden av att det är fräscht och ofarligt som lockar.
– Inte bara tjejer, utan alla ungdomar som i vanliga fall inte skulle ha provat rökning eller vanligt snus. Det verkar ofarligt och så är det goda smaker.
– Det är klart att tröskeln till att testa, och att testa igen och igen, blir ju väldigt mycket lägre.