Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Visar upp en spårvagn och Industrilandskapet

Så kunde ett vykort se ut under 1990-talet.

En vykortshälsning från Norrköping, med bilder av en spårvagn och en del av Industrilandskapet vid Strömmen.

En vykortshälsning från Norrköping, med bilder av en spårvagn och en del av Industrilandskapet vid Strömmen.

Foto: Ultraförlaget

Norrköping2020-11-08 08:00

Bild från förr

En spårvagn och en bit av Strömmen som rinner genom Industrilandskapet.

Så kunde det se ut när man ville illustrera en "Hälsning från Norrköping" via ett vykort från 1990-talet. 

Just det här vykortet kommer från Söderköpingsbon Kjell Jonassons vykortssamling.

Fotografen som tog bilden på Strömmen har stått på Bergsbron och tagit bilden upp mot Drags fabriker längst bort i mitten på bilden.

Från  fabriksbyggnaden till höger löper en transportbro ut över Strömmen, men dagens gångbro är förstås ännu inte på plats, eftersom den bara är några år gammal.

Drags fabriker var tillverkare av ylletyg, en industri som var verksam i Norrköping i över 300 år. 

Numera innehåller huset privata bostäder.

Drags är för övrigt genitiv av Drag, som är det historiska namnet på platsen där fabriksområdet växte fram. 

Namnet Drag syftar på att man här drog upp båtar för att släpa dem över land och på så sätt komma förbi forsarna som stundtals kan ha bra fart i Motala ström.

Angående den gamla spårvagnen med nummer 16 kan vi berätta följande.

Den tillverkades av Asea och GMV mellan åren 1902-03 och spårvagnen hade en kapacitet av 20 sittplatser och 26 ståplatser.

Spårvagnen var en av 23 vagnar, som köptes av Norrköping från Göteborg mellan åren 1925 och 1942 och den här, med nummer 16, är idag den enda bevarade spårvagnen i Norrköping av "Göteborgsvagnarna".

Den blev omvandlad till museivagn 1967 i samband med högertrafikomläggningen och blev då den första museispårvagnen i Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!