Enligt Olof Carlsson, avdelningschef för drift och underhåll vid Norrköpings kommun, är det just perioden efter jul som bjudit på utmaningar, i form av mycket snö följt av plusgrader så det mesta försvunnit och så har det kommit mycket snö igen, och så har det fryst på, för att sedan smälta och frysa igen. På det ny snö, och halka under.
– Det är utmanande förutsättningar, konstaterar Olof Carlsson.
Hur tycker du att ni har skött er?
– Om man ska ge något slags sammantaget betyg så är det ändå acceptabelt, det tycker jag, säger Olof Carlsson och talar om att det är framkomligt på vägarna medan detaljerna lämnar lite övrigt att önska.
Då tänker han på efterarbetet, att handskotta och röja vid övergångsställen och passager, efter att man kört vägarna med maskin. Där är nivån inte den önskvärda, säger han. Samtidigt har han förståelse för att entreprenörerna utifrån sina resurser har svårt att hinna med efterarbetet.
Vilka gator och vägar prioriteras?
– I grunden ligger allting på entreprenad och vi har våra avtal där vi tydligt har stipulerat vad som gäller i form av startkriterier och färdigställandetider.
Kommunen har i avtalen pekat ut de högst prioriterade vägarna tillsammans med det prioriterade gång- och cykelvägsnätet. På det senare, huvudstråken in mot stan, har kommunen sina sopsaltstråk, där maskiner både borstar och saltar, en dyrare och mer effektiv metod som återinfördes till förra vintern.
På kommunens hemsida finns en Norrköpingskarta, där man när man klickar på kartan och sedan väljer "skötsel och underhåll" kan se var de prioriterade stråken går. Ett tips till privatpersoner som vill se var det är säkrast att cykla. Samtidigt gäller det att ha rimliga förväntningar, menar Olof Carlsson.
– Vi bor trots allt i Sverige och man kan behöva anpassa sig efter omständigheterna. Man kan behöva utrusta sig annorlunda, man kan behöva ta det lite lugnare, kanske välja andra färdmedel än man är van vid. Det kan inte vara perfekt framkomlighet årets alla dagar.
Två tredjedelar av budgeten räknar man med går åt i början av året, med snöröjning, halkbekämpning och så sandupptagning senare under våren. En tredjedel ska finnas kvar till hösten.
– När jag började 2015 låg budgeten på 25-26 miljoner. Sedan har man, utefter att man sett att vintrarna inte har kostat mer än de har gjort utan det har slutat med ett överskott, dragit ner på det. 2023 och även 2024 ligger den på 19 miljoner, säger Olof Carlsson.
När marginalerna försvinner måste man i nya upphandlingar sänka kraven, men det har inte skett på någon märkbar nivå, menar han.
– Det är våra skattebetalares pengar vi försöker värna om, säger Olof Carlsson och talar om att hitta en acceptabel nivå.
För 2023 kommer budgeten på 19 miljoner inte att räcka. Hur mycket dyrare det blivit är inte klart ännu, uppskattningsvis är det två-tre miljoner, men enligt Carlsson finns det andra poster som går åt andra hållet som kompenserar för den ökade kostnaden. Men fortsätter det med tuffa vintrar måste han flagga för att budgeten behöver förändras, säger han.
Det är en tuff ekonomi i kommunen. Är snöröjning något man sparar på i den situationen?
– Man har ju inte sparat nu med anledning av det läge kommunen är i just nu och vi har inte gjort några aktiva insatser under året för att hålla igen på snöröjningen. Vi kör enligt de principer vi har. Sedan får vi väl se hur framtiden ter sig, vad man vill prioritera för någonting.