Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vill införa miljöavgift för centrumtrafiken

NORRKÖPING
Den som vill köra bil i centrala Norrköping eller Linköping i framtiden kan bli tvungen att betala en miljöavgift. Eller så kan man istället tvingas skaffa en bil som drivs med alternativa bränslen.

Norrköping2002-11-16 00:00
Förslaget att införa så kallade miljözoner i Linköpings och Norrköpings centrala delar är en av punkterna i de regionala miljömål för Östergötland som Länsstyrelsen har arbetat fram det senaste året.
- Det måste till åtgärder för att de kortare bilresorna i kommunerna ska bli färre eftersom vi måste minska utsläppen enligt direktiv från regeringen. Att införa en avgift för bilisterna kan då vara en åtgärd. En annan kan vara att ställa ett krav på att alla som kör i stan måste använda alternativa bränslen i sina bilar, säger Ola Lindén, vid Länsstyrelsens miljövårdsenhet.

<b>15 nationella mål</b>
Regeringen har ställt upp 15 nationella miljökvalitetsmål som ska uppnås successivt för att Sverige ska få en större ekologisk hållbarhet i framtiden. Länsstyrelsen i Östergötland har fått i uppgift att ta fram regionala åtgärder som kan vidtas för att man ska nå dessa övergripande mål.
Flera sektorsgrupper har tittat närmare på olika områden och lämnat in förslag. Dessa har sammanställts i ett material som alldeles nyss har varit ute på remiss. Just nu arbetar Länsstyrelsen med att försöka sätta ihop det till en slutlig version.
- Eventuellt kan den vara klar att visas för Länsstyrelsens styrelse före årsskiftet, men det är tveksamt, säger Sofie Palmquist, vid miljövårdsenheten.
Att minska utsläppen från bilister är ett av förslagen som arbetsgruppen för trafik och energi har tagit fram. Ola Lindén har suttit som sekreterare i denna grupp.
- På något sätt måste biltrafiken i städerna regleras i framtiden om vi ska kunna nå uppställda nationella utsläppsmål. Genom våra förslag vill vi få bilisterna att välja kollektivtrafiken eller till och med att promenera istället för att ta bilen på kortare körsträckor, säger Ola Lindén.
Länsstyrelsens miljömålsprogramsarbete för Östergötland kommer att sträcka sig fram till 2010. Regeringens uppställda mål ska helst nås 2020, med vissa undantag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!