– Vi vill tillåta lastbilar som är både tyngre och längre än de vi har idag, enligt bestämmelserna, sade riksdagsledamoten Per Åsling (C) när han besökte Alltransport i Norrköping på onsdagen.
Hur mycket tyngre och längre?
– Vi vill att maxivikten för lastbilar höjs från dagens 60 till 74 ton, som ett första steg och nästa steg kan vara 90 ton, som det redan är i Finland.
– Och när det gäller längden vill vi öka den från dagens drygt 25 meter till över 30 meter.
Här kan man nämna att sedan två år har en 32 meter lång lastbil på dispens, trafikerat E 6-an mellan Malmö och Göteborg. Den är alltså sju meter längre än den i dag tillåtna längden och ska ha visat sig vara miljöeffektiv, det vill säga att utsläppen per kilo gods är mycket mindre än för en normal lastbil.
– Och när det exempelvis gäller skogssidan och timmertransporter, ser vi hur andra länder går före oss och tillåter både längre bilar och tyngre laster. Finland är ett bra exempel och om vi inte ändrar vårt regelverk, kommer vi att hamna på efterkälken, även på det området. Därför har vi nu tvingat fram att regeringen ska ta tag i den här frågan, via ett förslag om detta.
Varför då denna förändring?
– Vi ser att behoven av goda konkurrensvillkor och effektiva transporter ökar, samtidigt som vi behöver ställa högre krav på klimatsmarta lösningar för framtidens frakt, säger Per Åsling.
– Nu har regeringen och framförallt Miljöpartiet, bromsat frågan om att tillåta tyngre och längre lastbilar, vilket känns som en negativ syn på tillväxt, trots att ett långsiktigt och ambitiöst miljö- och klimatarbete förutsätter just tillväxt.
På vilket sätt bidrar tyngre och längre lastbilar till detta?
– Vi är ett stort och långt land, vi har en stor industrisektor och ett stort utlandsberoende. Vi måste vara konkurrenskraftiga mot andra marknader och där är transportsidan en huvudpunkt och vi ser med oro att den sittande regeringen, med socialdemokrater och miljöpartister, lägger på stora bördor på svensk näringsverksamhet, via ökade kostnader för transportsidan via kilometerskatten och höjda skatter på bränsle är direkt negativt för den svenska ekonomin på sikt.
– Istället vill vi öka konkurrenskraften, genom att göra det mer ekonomiskt fördelaktigt att hantera och syssla med transporter.
Henrik Åkerström, vd hos Alltransport i Norrköping, som fick besök av Per Åsling och en grupp riksdagsledamöter från Alliansen i skatteutskottet, säger så här om förslagen:
– Min uppfattning är att det handlar om ett helt paket. Jag tycker att bilarna ska få bli längre och tyngre och att man snabbt utreder vilka vägsträckor som är lämpliga för dessa fordon, det vill säga vart vägarna är tillräckligt stora och broarna klarar av axeltrycket.
– Men stora delar av vårt vägnät klara större och tyngre fordon. Dessutom exploderar just nu marknaden för miljövänliga drivmedlet HVO (Hydrerade Vegetabilisk Oljor) som är baserat på förnybara råvaror. Här har vi ökat vårt fossilfria bränsle från 15 procent till 50 procent under bara en månad.
– Så kombinerar man tyngre transporter med miljövänliga bränslen, behöver man ju inte höja skatten av miljöskäl och det vore otroligt viktigt och positivt för transportnäringen.