Vill ha nya idéer för Strömmen
- Vi vill närma parkerna till Strömmens vatten. Skapa platser där Norrköpingsborna kan möta vattnet, säger kommunalrådet Eva Andersson.Så ser avsikterna ut, och nu vill kommunledningen ha med sig folket i idéprocessen.Om hur centrala Motala ström ska kunna göras mer tillgänglig.
Stenkanter med flera meter ner till vattnet, buskage som utgör barriärer, branta trappsteg, sluttningar som behöver bli grönare och mjukare, mer långsträckta - sådant måste tas i beaktande, när miljön längs Strömmen ska bli mer tillgänglig. Det är ett arbete, som Eva Andersson och Ingalill Pettersson är i hög grad inblandade i. Men de vill också ha med sig Norrköpingsborna. Och ska det t ex verkligen vara flera meter ner till vattnet? Vore det inte trevligare med träbryggor därnere, att sträcka ut sig på? Foto: Robert Svensson (011-200 463) robert.svensson@folkbladet.se
Foto:
Nu senast har tekniska nämnden beslutat, att ett gestaltningsprogram för denna miljö ska fram. Där ska då delmål på vägen, tidsplan m m anges.
Vi träffar ordförandena i tekniska nämnden och stadsplaneringsnämnden, Ingalill Pettersson och Eva Andersson, för att ta del av idéer och tankar som finns. När det gäller Strömmens riktigt centrala delar, mellan Spången och Hamnbron. Med Refvens grund, Saltängsbron, Strömsholmen och med kajerna och gångvägarna längs vattnet.
Trots allt är Strömmen ännu något otillgänglig, flera meter från kajkanten ner till vattnet kan det vara. Ingalill Pettersson och Eva Andersson talar om träbryggor därnere vid vattnet, där man kan sola samt även doppa fötterna.
För mycket gata
- Vi vill också ha mjukare sluttningar ner mot vattnet, säger Eva Andersson. Saltängsgatan är för mycket gata idag, med alla dessa parkerade bilar. Den kan göras smalare så att man får en bred grön strandpromenad i stället. Från Gubbens trädgård ska man kunna gå direkt ner till vattnet.
Hon tänker sig promenadstråk, lagom för någon lunchpromenad på 45 minuter eller så - och varför då inte med en sallad någonstans i gröngräset?
Det finns många tänkbara sätt att göra vattenmiljön mer åtkomlig. Som t ex att avlägsna buskage som idag blir lite som barriärer, kanske även göra något åt onödigt branta trappsteg på sina håll.
Men detta är då idéer, inte konkreta förslag till beslut. Nu gäller det att få med sig Norrköpingsborna, som ju har många synpunkter på sina kära miljöer.
Redan finns också bl a medborgarförslag om att än en gång göra centrala Strömmen till en liten besökshamn för småbåtar - en utmärkt idé, tycker politikerna. Eftersom Hamnbron tillåter tre meters seglingshöjd kan en del båtar släppas förbi redan idag. Däremot lär det, som Ingalill Pettersson konstaterar, dröja innan bron kan byggas om till att bli öppningsbar igen.
- Det är mycket, som den måste tömmas på först. Vatten, avlopp, el... allt det där går genom Hamnbron.
Inte vackra
Hon säger också, att både Hamnbron och Saltängsbron är problem i sammanhanget. Ingen av dem är, anser hon, särskilt vacker att beskåda. Men visst skulle miljön här behöva matchas av ett par riktigt läckra broar.
- Båda broarna är, som det nu är, svåra att dekorera. Fast det går, det har man bland annat visat i Eskilstuna. Till exempel kan räckena bytas ut, säger Ingalill Pettersson.
Nya broar lär dock ligga i någon avlägsen framtid, men å andra sidan finns ju en hel del som kan göras på kortare sikt. Träbryggor ute i vattnet, aktiviteter på Strömsholmen, mer av grönskande sluttningar, bättre belysning på sina håll längs kajpromenaden - sådant får väl anses ligga inom räckhåll.
Fast sedan återstår ju att se vad, hur, när. Det handlar om pengar, och det gäller också att få med sig fastighetsägarna.
Storslaget arv
Strömmen med kringliggande parker och promenader är ett storslaget arv att förvalta. Under 1800-talet fick stadens dåtida fäder till det grandiosa parksystemet, från järnvägsstationen ända ner till Strömmen. Då blev också Saltängsgatan det promenadstråk, som Eva Andersson och Ingalill Pettersson nu vill se ett återvändande till.
- När det gäller Carl Johans park har vi ett ansvar från historien att på bästa sätt ta vara på den, säger Eva Andersson. Den ger besökarna ett fantastiskt första intryck, när de kommer från stationen.
- Men idag, säger Ingalill Pettersson, tar parken liksom slut för fort. Det finns ingen inbjudande fortsättning ner till Strömmen.
Eva Andersson påpekar hur många som bor häromkring, hur många arbetsplatser som finns här redan idag. Med en ny stadsdel på Butängen, och ett slags förlängning av Drottninggatan dit, blir det ännu mer folk som rör sig häromkring.
Fler stråk behövs
Då kommer det än mer att behövas stråk både längs Strömmen och över densamma - som t ex en gångbro från Saltängensidan över till Strömsholmen.
- Vi måste tänka framåt, vi måste skapa förutsättningar, säger Eva Andersson.