Vill ge betyg från sexan redan i år

- Jag tycker att det skulle vara bra om vi fick sätta betyg redan i sexan, säger Mattias Stridh, lärare på Kunskapsskolan i matematik, NO och teknik. Det skulle minska den betygsstress som eleverna annars kan få i åttan.
- Allt för tidiga betyg ger elever med dåligt självförtroende ännu sämre självförtroende, anser Olve Hellström, lärare i SO på samma skola.

Olve Hellström, SO-lärare på Kunskapsskolan, tror            att svaga elever riskerar bli ännu svagare om de får betyg redan i sexan. 
Foto: Janne Forsby

Olve Hellström, SO-lärare på Kunskapsskolan, tror att svaga elever riskerar bli ännu svagare om de får betyg redan i sexan. Foto: Janne Forsby

Foto:

Norrköping2006-10-11 06:00
Det verkar som att lärarkåren på Kunskapsskolan i Norrköping är kluven när det gäller betygens framtid, men om skolans ledning får som den vill blir betyg från årskurs 6 att verklighet snarast möjligt. I måndags lämnade Kunskapsskolans företagsledning in en ansökan till regeringen om dispens, de vill förändra betygssystemet redan i år.
- Vi är redan så nära betyg man kan komma utan att ha det, så om ledningen vill att vi ska ge betyg redan i årskurs sex är det enkelt för oss att genomföra det, säger Per-Arne Sterner, skolchef på Kunskapsskolan i Norrköping. Föräldrar, lärare och elever är redan mycket väl medvetna hur eleverna ligger till på sin kunskapstrappa i dag och med betyg redan i sexan skulle det blir ännu tydligare.

35 steg
Kunskapsskolans kunskapstrappa har 35 steg. När en eleverna börjar på skolan genomförs ett prov för att se vilket steg den ska börja på och sedan börjar klättringen upp åt i egen takt. Varje vecka har läraren utvecklingssamtal med eleverna där de går igenom hur den ligger till och hur den ska arbeta för att nå sitt uppsatta mål. Kunskapsskolan har i dag 18 skolor i Sverige och de har planer på att öppna fler. I Norrköping undervisas ca 400 elever från årskurs 6 och uppåt. Utbildningen bygger på att eleven tar sitt eget ansvar och en individuellt anpassad studieplan.
- Det är aldrig svårt att sätta ett bra betyg, det är dom dåliga som är svåra att dela ut, säger Mattias Stridh. Att ge underkänt till elever som inte håller måttet redan i sexan skulle trycka ner och skada redan svaga elever. På vår skola arbetar eleverna mot väldigt tydliga individuella mål och när de nått sitt mål för terminen ger det en stor kick som höjer självkänslan. Med dagens betygssystem har vi två år på oss att sporra eleverna till ett bra betyg i åttan.

Håller inte med
Men kollegan Mattias Stridh håller inte med, han anser att betyg från vårterminen i sexan skulle motivera både svaga och starka elever till större framgångar.
- Om en elev som siktar på G (godkänt) i slutbetyg i ett ämne, får underkänt i några terminer, så är det en jätteseger när eleven äntligen får sitt G. Jag tror att tidiga betyg skulle ge eleverna en chans att vänja sig vid betygssystemet, så att de inte får en chock i åttan när betygen kommer, säger han. Många känner i dag en stor stress inför avgångsbetygen, även om vi har täta utvecklingssamtal med våra elever, så skulle det bli tydligare med riktiga betyg redan i sexan.
Hur ett betygssystem skulle kunna se ut för att passa in redan i mellanstadiet är inget som de båda lärarna vill spekulera in, men båda är överrens om att dagens G (godkänt), VG (väl godkänt) och MVG (mycket väl godkänt) är ett dåligt system.
- Att enbart ha tre betyg att spela mellan känns lite trubbigt, det skulle vara önskvärt med en bredare skala säger Per-Arne Sterner skolchef på Kunskapsskolan i Norrköping.
Skolministern Jan Björklund (fp) säger att han troligen inte kan ge en Kunskapsskolan en sådan dispens, istället kommer frågan tas upp i riksdagen för att eventuellt få igenom en lagändring. Blir det en ny lag så kommer inte bara Kunskapsskolans elever få betyg i årskurs 6, utan då kommer det gälla för alla skolor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om