Vill förlänga hamnen med 150 meter kaj
Sveriges sjöfart expanderar igen - och Norrköpings hamn med den! - Ja, nu vill vi komplettera Pampushamnen med ytterligare 150 meter kaj och dessutom även bygga ut combi- och godsterminalen vid Pampushamnen, tack vare den ökande mängd gods vi hanterar, säger Bengt-Erik Bengtsson, VD för Norrköpings Hamn och Stuveri AB.
Norrköpings Hamn och Stuveri AB vill ygga ut Pampushamnen med 150 meter kaj och 50.000 kvadratmeter hamnplan. Här ses förman Lars Nilsson framför vattenytan där den nya kajen är tänkt att byggas. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
- För så snart vi har det här beslutet, sätter vi igång byggandet av den nya kombiterminalen, där vi måste spränga bort en hel del bergsmassor, som vi sedan tänker använda vid byggandet av den nya kajen och iordningsställandet av nya hamnplaner á 50.000 kvadratmeter. Och vi har redan idag förberett upphandlingsarbetet av kajbygget.
- Den nya kajen blir helt enkelt en förlängning av den idag cirka 400 meter långa kaj, som vi har vid Pampushamnen och som vi nu alltså vill utöka med ytterligare 150 meter med ett så kallat roroläge, roll on och roll off.
<B>+ Hur djupt tänker ni muddra utanför den nya kajen?</B>
- Det är redan muddrat och klart och vi är nere på 10,5 meters djup vid den tilltänkta kajen, jämfört med 12,5 meter utanför den redan idag befintliga kajen. Men även om djupet blir lite mindre, kommer vi att kunna ta emot ungefär lika stora båtar längs hela den nya kajen.
Farligt gods
- Dessutom ökar också hanteringen av farligt gods och här finns planer på bygga ut vårt nuvarande magasin i Pampushamnen för farligt gods, så att det blir dubbelt så stort som idag. Här hanterar vi framförallt ammoniumnitrat till Saudiarabien och Västafrika.
<B>+ Blir den nya combiterminalen i Pampushamnen, en kopia av den nuvarande combiterminalen på Öhmanskajen i inre hamnen?</B>
- Ja, men den nya i Pampushamnen kommer att bli större och dit är det också planerat att utöka antalet järnvägsspår, för att vi ska kunna klara den ökade mängden av gods.
- Här är det viktigt att järnvägsanslutningen från Händelö över Kardonbron påskyndas, för det spåret är knuten till ökad tillväxt för vår verksamhet, angående blocktågstrafiken med framförallt konsumtionsgods till Stockholm och Mälarområdet.