Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vill ansvara för kollektivtrafiken

NORRKÖPING
Kollektivtrafiken inom kommunerna bör dessa själva ansvara för - skriver kommunstyrelsen till Trafikrådet i Östergötland.
Den omedelbara bakgrunden är Östgötatrafikens avsikter att skära ner på kollektivtrafiken i Norrköping, något som då främst skulle drabba 3:ans spårvagn.

Norrköping2001-04-11 00:00
Det relativt nybildade Trafikrådet, där alla östgötakommuner är representerade, har fastställt vad som kallas minsta utfall för kollektivtrafiken i länet.
Utifrån detta har sedan Östgötatrafiken planerat trafiken. Det har då visat sig att pengarna inte räcker till för att upprätthålla nuvarande trafik. För i år har Östgötatrafiken nämligen bara 240 milj kr att röra sig med, mot 265 milj kr i fjol.

<b>Hamnat här </b>
Eftersom Norrköping bedöms vara relativt välförsett med kollektivtrafik har då en stor del av nedskärningarna kommit att hamna just här.
Östgötatrafiken vill spara in på 4 av de 17 spårvagnarna, vilket skulle ge turer var tionde i stället för som nu var sjätte minut på linje 3. Och givetvis har då Norrköpings kommun, som köpt in alla dessa spårvagnar för att använda dem, en annan syn på saken.

<b>Kolliderar</b>
Det är dessa båda synsätt som nu kolliderar.
I det yttrande över förslaget till riktlinjer om minsta ubud, som kommunstyrelsen antagit, konstateras det omöjliga i att i länet skapa en gemensam kollektivtrafik, som av alla upplevs som rättvis. Ambitionsnivån är ju olika inom olika kommuner.

<b>Ha inflytande</b>
Norrköpings kommun strävar efter att integrera alla samhällsbetalda resor. Därför måste då också kommunen ha inflytande över hela den inomkommunala linjetrafiken.
Däremot kan all regional trafik, som då passerar en eller flera kommungränser, med fördel hanteras inom trafikrådets baslinjenät.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om