Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vilka blir följderna om flygplatsen läggs ner?

Tills vidare blir det kommunstyrelsens presidium som får utgöra ledning för Kungsängens flygplats, när denna från den 1 april blir helt kommunägd.
Det ska också utredas, vilka konsekvenser en nedläggning skulle få.

NORRKÖPING2006-01-11 06:00
Kommunstyrelsen tog vid sitt sammanträde på måndagen en del beslut om Kungsängens framtid. Där ju läget är det, att kommunen först tar över anläggningarna och därefter, från den 1 april, även driften av flygplatsen.


Ett alternativ
Enligt avtalet skulle anläggningarna ha tagits över redan från årsskiftet. Detta har dock försenats några veckor, bland annat på grund av att Luftfartsverket behövt mer tid för att värdera hela komplexet.
Nedläggningsutredningen är nog inte fullt så dramatisk, som den möjligen kan förefalla. Tvärtom kan det väl vara naturligt, att kommunen undersöker det alternativet.

13,2 miljoner
Enligt kommunens egna prognoser skulle årets underskott bli 13,2 milj kr, till vilket Luftfartsverket då lämnat ett engångsbidrag på 10 milj kr.
Men fortsatta underskott är ju att räkna med under åren som kommer, och frågan blir då givetvis om Kungsängen är värd priset. Sådant får nu utredningen lämna svar på.

Extrakostnader
Nu närmast blir det kommunstyrelsens presidium, som från den 1 april får utgöra ägarledning. Det operativa arbetet ska då ledas av kommundirektör Björn Johansson, som till alla sina övriga åligganden alltså även får en flygplats att sköta om.
En samordningsgrupp ska utarbeta förslag till framtida organisation av flygplatsdriften.
Nuvarande flygplatschefen Mari Torstensson projektanställs i den befattningen ett år framåt, fram till den 31 mars 2007.
De extra kostnaderna under året beräknas till 900 000 kr. De ska tas ur de 10 miljonerna i driftsstöd från Luftfartsverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om