Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vikmång kritisk till Trafikverkets förslag

Trafikverket har tagit fram ett nytt förslag på hur kostnaderna för de nya stambanorna kan sänkas och återigen föreslår de att centralstationen i Norrköping byggs utanför staden. "Det här förslaget förhåller sig inte till redan fattade beslut", säger Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.

Trafikverket utreder hur kostnaderna för de nya stambanorna skulle kunna sänkas och föreslår då att stationen i Norrköping byggs utanför staden.

Trafikverket utreder hur kostnaderna för de nya stambanorna skulle kunna sänkas och föreslår då att stationen i Norrköping byggs utanför staden.

Foto: Trafikverket

Norrköping2020-12-04 06:45

Trafikverket fick i somras i uppdrag av regeringen att utreda hur kostnaderna för de nya stambanorna skulle kunna sänkas från 230 miljarder kronor till 205 miljarder.

Under hösten presenterades tre olika alternativ. I samtliga föreslås att centralstationen i Norrköping placeras utanför staden.

Efter de synpunkter som kommit in från kommuner och näringsliv har nu Trafikverket tagit fram ett fjärde, lite kostsammare, alternativ.

Där föreslås bland annat att stationerna i Linköping och Jönköping flyttas in i ett centralt läge, men stationen i Norrköping föreslås alltjämt placeras utanför stadskärnan.

– I Norrköping har vi föreslagit ett externt läge och det är av kostnadsskäl. Det är en svår terräng och det är besvärligt att ta sig fram där så som staden är utformad. Vi ser också en större potential att stärka arbetsmarknadsregionen Linköping-Jönköping, säger Juliana Pyron, systemansvarig för de nya stambanorna på Trafikverket.

Hon poängterar att det här handlar om ett utredningsuppdrag som ska ge underlag för fortsatt diskussion i planeringen av de nya stambanorna. 

Uppdraget ska slutredovisas 28 februari. Sedan ska regeringen ta ställning till hur de vill gå vidare.

– Parallellt med det här fortsätter vårt arbete med Ostlänken som bygger på de tidigare överenskommelser som finns. Vi har kommit väldigt långt i den planeringen och Ostlänken ingår också i den nationella plan som finns. För att inriktningen ska ändras krävs nya beslut, säger Pyron.

Norrköpings och Linköpings kommun har skickat in ett gemensamt yttrande till Trafikverket och är kritiska till de alternativ som tagits fram.

– Kort sammanfattat så tycker vi inte att det är meningsfullt att ta ställning till förslaget för resonemanget i flera av alternativen är väldigt dåligt underbyggda och förhåller sig inte till redan fattade beslut. Vi menar också att det är högst troligt att de här alternativen inte blir billigare. Tittar vi på Norrköping så skulle det innebära stora ingrepp i miljöer och kulturvärden att dra järnvägen utanför staden och det skulle medföra stora merkostnader som vi anser att man inte räknat med, säger Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.

Inom ett par veckor ska kommunfullmäktige fatta sitt beslut om centralstationens placering i Norrköping och samtliga förslag där bygger på en placering inne i staden. 

Vikmång känner sig inte orolig för att planerna ska förändras och berättar att kommunen kontinuerligt för diskussioner med såväl Trafikverket som infrastrukturdepartementet och att signalerna därifrån är att fortsätta enligt liggande plan.

– Vi känner oss trygga med de beslut som redan är fattade och med de besked vi fått från Trafikverket och det ansvariga statsrådet. Dessutom kan man poängtera att regeringen fattade beslut om den nya godsbangården i Norrköping bara för några veckor sedan och i det beslutet står att flytten av godsbangården är en del av att möjliggöra Ostlänkens dragning genom Norrköping, så det står med i det beslutet och arbetet är redan i full gång. Vi känner oss lugna och tvekar inte att gå vidare med vårt beslut kring stationsläget, säger Olle Vikmång.

Fakta

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda hur kostnaderna för de nya stambanorna kan sänkas från 230 miljarder kronor till 205 miljarder.

Trafikverket har nu tagit fram fyra stycken alternativ. 

Redovisningen syftar till att ge regeringen underlag för bland annat ställningstaganden kring fortsatt planeringsarbete och finansiering av utbyggnad av nya stambanor. 

Uppdraget ska slutredovisas 28 februari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!