Vi berättade först om planerna för stormarknaden i april. Stormarknaden ska öppna där K-Rauta tidigare låg på Ingelstaområdet, med en yta på total 8200 kvadratmeter. Nu börjar bitarna falla på plats inför premiären.
– Det går jättebra. Inredningen är på plats så nu är det bara varupåfyllningen kvar, säger Ted Berggren.
Eko stormarknad säljer hem- och fritidsartiklar med konceptet stora avdelningar. Bland annat en med blommor och krukor, inredning, bygg och verktyg och en jättestor leksaksavdelning. Mottot är "Kända märken – låga priser".
– 7000 kvadratmeter ska fyllas på med varor nu så det är många, många, många långtradare som går förbi för att fylla upp butiken. Det är en stor butik som ska fyllas så det är ett stort arbete.
Han har sedan en tid tillbaka varit på plats för att överse hur arbetet fortgår med butiken i Norrköping men är nu tillbaka i Skåne.
– Vi tror stenhårt på Norrköping eftersom att det är en stor stad som egentligen inte har något liknande som vårt koncept. Det känns jättespännande och vi har stora ambitioner.
Coronapandemin är något som har fått företaget att tänka om en hel del inför premiären.
– Vi tonar ner det en hel del. Mycket events och liknande som vi har gjort innan. Vi försöker lägga mycket fokus på att säkerställa saker som att man ska kunna hålla avstånd och så där.
– I vanliga fall är ju ambitionen att dra på med dunder och brak med så mycket kö man kan och så mycket folk man kan. Vi kommer såklart annonsera att vi öppnar och när vi öppnar men det blir annorlunda.
Vad har ni vidtagit för åtgärder rent konkret?
– Vi öppnar tidigare för att minimera kön. Vi kommer att öppna redan klockan 9, i vanliga fall öppnar vi klockan 12. Det gäller även för oss att bli bäst i klassen när det kommer till var vi sätter upp varor för att skapa ett så tryggt kundflöde som möjligt.
Stormarknaden i Norrköping är en del av en pågående satsning av företaget att etablera sig som ett varumärke inom branschen.
– Vi har skrivit kontrakt för att öppna nya butiker i Skövde och i Linköping 2021. Sen jagar vi hela tiden nya möjligheter. Norrköping blir vår åttonde butik och planen är att vi till slut landar i 20 butiker ungefär. Vi växer så det knakar och har hittat ett koncept som känns väldigt rätt i nutid.