Länstransportplanen för 2022–2033, som handlar om vilka åtgärder som ska göras för att förbättra infrastukturen i länet, är nu är ute på remiss till kommuner och myndigheter. Vid senaste mötet med samhällsplaneringsnämnden var den en av punkterna. Ingemar Hillerström (MP), ersättare in nämnden, lämnade en protokollsanteckning där han kritiserade att det satsas mest pengar på väginvesteringar, och föreslog att regionen istället satsar på en douspårväg. En sådan binder ihop spårvagnsspår med järnväg.
– Miljöpartiet har tidvis andra åsikter än andra partier och det har jag full respekt för. Han får alltid lämna en protokollsanteckning när han inte får igenom sitt förslag. Det är demokratins spel att alla synpunkter som kommer fram får dokumenteras för eftervärlden, säger Reidar Svedahl.
Men kommer ni att gå vidare med förslaget på något sätt?
– Nej, inte i nuläget. Det här arbetet pågår ju fortfarande, men min känsla är att det finns ingen stor majoritet för den idén.
Protokollsanteckningen förs vidare till kommunstyrelsen som sen fattar beslut om remissvaret. Om den kommer med i kommunens svar till regionen är än så länge oklart.
Ingemar Hillerström är framför allt kritisk till att vägsatsningarna i förslaget kommer att öka koldioxidutsläppen och därmed motverka att vi uppnår miljömålen till 2030.
Vad tänker du om det?
– Då finns det två frågor. Är det fel på hur vi agerar? Eller är det fel på målet? Det är många olika åsikter mellan partierna och även inom partierna. Det här är jättesvårt, säger Reidar Svedahl.
Han syftar på diskussionen kring tillgången på parkeringsplatser och andra åtgärder som ska göra det mindre attraktivt att åka bil och mer lockande att cykla eller åka kollektivt.
Tycker du att man har satt målen för ambitiöst?
– Jag tycker några gånger att vi politiker har mål och målsättningar som inte helt överensstämmer med den vardag som Norrköpingsborna är i. Vi tycker att vi ska åka mer cykel, och det är jättebra, men för alla fungerar inte det. Det kan vara två i en familj som jobbar på olika ställen och med olika tider och som ska skjutsa barn exempelvis. Att säga till dem att det räcker med en bil, nja kanske inte. Vi ska driva utvecklingen men det får inte bli för långt ifrån det beteende som folk har idag.