I Norrköping sitter de sju skolpsykologerna som jobbar i kommunens för- och grundskolor på utbildningskontoret, alltså inte ute på skolorna. De jobbar i basteam med bland annat specialpedagoger och stödsamordnare, på de fyra områdenan
- Det fungerar bra utifrån det uppdrag och den organisation vi har idag. Men behovet av psykologhjälp är stort idag och ökar hela tiden så visst bör vi ha mer psykologkompetens, säger Patrik Rynkowski.
SocialsekreterareI Norrköping går det en skolpsykolog på cirka 2 500 barn. Psykologförbundet, som Patrik Rynkowski företräder, rekommenderar att en psykolog inte bör ha mer än 500 elever.
- Det är svårt att ta ställning till om 500 eller 2 500 barn är en optimal siffra. Det är viktigt att understryka att vi aldrig jobbar själva. Hur basteamen ser ut skiljer sig också åt. I södra området, där jag jobbar, har vi till exempel en läspedagog och en socialsekreterare i teamet.
Jobbar förebyggandeFokus på basteamets arbete ligger på det förebyggande och främjande arbetet.
- Det är mycket konsultation och handledning av skolpersonalen, antingen för enskild lärare eller hela arbetslag. Men vi gör även utredningar inom skolans ramar, till exempel vilket skolform eleven ska ha.
Däremot har skolpsykologerna i Norrköping inget behandlingsuppdrag. Sådana fall hänvisar de till exempel till BUP eller Ungdomshälsan.