Madeleine Karlsson tycker att SMHI:s rapport, som bygger på siffror från 2008 år, och som visar att Kungsgatan är fjärde smutsigaste gatan i Sverige, är missvisande.
- 2008 var första året vi började med mätningar på Kungsgatan och då hade vi inte satt in några åtgärder.
Efter det här har kommunen kontinuerligt satt in åtgärder för att förbättra luften här. (Se faktaruta).
- Och det arbetet har gett resultat (Se faktaruta).
Kommunens halvårsrapport för i år visar att det varit 14 dygn då partikelhalten i luften på Kungsgatan överskridit miljökvalitetsnormen. Förra året låg det på 27 överskridande dygn. Enligt miljökvalitetsnormen får halterna överskridas högst 35 dygn per år.
- Så jag ser positivt på det här, säger Madeleine Karlsson som tror att det goda resultatet kommer att stå sig fram till 2020, säger Madeleine Karlsson.
- Ser vi att värdena försämras så får vi sätta in fler åtgärder.
Sänkt hastighetHon nämner till exempel att vägbeläggningen på gatan kanske behöver bytas på nytt.
- Eller så kanske vi sänker hastigheten på hela sträckan eller dirigerar om trafiken på något sätt. Det finns mycket man kan göra, säger Madeleine Karlsson.
Kraftiga åtgärderGunnar Omstedt, luftmiljöforskare på SMHI framhåller att budskapet med den nya rapporten är att det behövs kraftiga åtgärder för att hantera luftföroreningarna på Sveriges 40 smutsigaste gator.
- I Norrköping har man redan vidtagit vissa åtgärder för att minska halterna på Kungsgatan och det har gett resultat, säger Gunnar Omstedt.
Trafiken ökarMen han menar att ytterligare åtgärder kan komma att behövas för att nå Miljökvalitetsmålet Frisk luft till år 2020, speciellt om trafiken kommer att öka som varit utgångspunkt för studien.
Förutom att försöka minska ner på trafiken på de problemfyllda gatorna i Norrköping så tycker Gunnar Omstedt att man måste se över användandet av dubbdäck.
- I Norge får man betala skatt på dubbdäck vilket har minskat däckdubbsanvändandet. I Sverige försöker vi minska dubbdäcksanvändningen genom information och möjligheten att kommuner får införa dubbdäcksförbud, vilken lösning som är bäst vet jag inte, säger Gunnar Omstedt.