Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Vi har kommit för att stanna"

NORRKÖPING
Skyways tar de röda siffrorna på största allvar.
En justerad tidtabell och attraktivare priser ska ta flygföretaget ur krisen.
- Vi vet var gränsen går, men än är det ingen fara för verksamheten. Skyways är i Norrköping för att stanna, säger koncernchefen Jan Palmér.

Skyways koncernchef Jan Palmér hoppas vända flygföretagets negativa trend med en justerad tidtabell och attraktivare priser.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Skyways koncernchef Jan Palmér hoppas vända flygföretagets negativa trend med en justerad tidtabell och attraktivare priser. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2003-02-15 00:00
När Skyways tog över trafiken efter SAS i november i fjol började flygpassagerarna att svika Kungsängen. Passagerarantalet på Norrköpings flygplats har minskat med 38 procent - på ett år.
- Det finns flera faktorer som ligger bakom, vi måste bli bättre på att lyssna. Men jag kan försäkra alla om att vi går in på bred front för att försöka vända det här, säger Jan Palmér.
Skyways-chefen nämner den rådande lågkonjukturen, hot om terrorattacker, en bristfällig tidtabell och att det oftast sker en nedgång när en linje tar över efter SAS som de främsta orsakerna.
Men i går tog Skyways och kommunen de första stegen mot vad som ska bli vändningen för företaget.

<b>Svårt att förklara</b>
Visst har vi en del i att siffrorna gått nedåt, men det är svårt att förklara det stora fallet. Därför har vi träffat Norrköpings kommun och gjort en hel del analysarbete, säger Palmér.
- Flygtrafiken är viktig för hela regionen. Vi för en dialog för att ett bättre samarbete på sikt, säger kommunalrådet Eva Andersson.
Skyways har tryckt 13 000 frågeformulär och delat ut bland sina mest frekventa resenärer. En undersökning som visade att mer än hälften av alla företag spar in på resor och att 38 procent väljer att ta planet från Arlanda.
Men Palmér erkänner samtidigt att Skyways har haft brister.
- Vi har inte legat rätt i tidtabellen, vilket har gjort det svårt att hitta anslutningar. Därför har Arlanda varit mer attraktivt, säger Palmér.

<b>Tagit åt sig kritiken</b>
Han och kollegerna på Skyways har tagit åt sig av kritiken och resenärerna från Kungsängen kommer att märka förändringar omgående.
- Från måndag kommer en justerad tidtabell. Vi kommer att erbjuda en fakiravgång redan 5,50 så att våra kunder kan vara i storstäderna 8,20. Dessutom kommer vi att sänka affärs och privatpriserna, berättar Palmér.
Att det skulle vara någon fara för Skyways existens avfärdar Jan Palmér omgående. Då skulle det till en halvering av marknaden från nu, enligt Skyways-chefen som redan i torsdags träffade de anställda för att stilla oron.
- De kände sig kränkta efter skriverierna så vi ansåg att det var viktigt att träffa dem först, säger Palmér.
Att Norrköping och Linköping skulle tvingas att enas om en länsflygplats eller ett nytt mitt-emellan-alternativ är inget koncept som Palmér köper. Däremot ska samarbetet mellan de två flygplatserna ses om för att göra tidtabellsystemet bättre.
Kritiken från Kungsängens chef, Lars Samuelsson, att Skyways saknar lokal förankring kallar Palmér för nonsens.
- Vi kommer inte att styra bort trafik från någon av flygplatserna. Det ger ingenting i dagsläget att lägga ned det ena stället. Vad gäller Samuelssons kritik är den obefogad. Jag tycker det är synd om de anställda som tvingas höra det från en leverantör.
Skyways och kommunen ska åter igen träffas i början på sommaren för en utvärdering.
- Jag hoppas på en snabb effekt, avslutar Palmér.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om