"Vi har inget att dölja"
Fusk med kvalitén på McDonalds mat? På söndag visar SVT dokumentären McFusk & Co. - Oss får de gärna granska, vi har inget att dölja, säger Jacob Westerholm, restaurangchef på McDonalds Filmstaden i Norrköping.
Restaurangchef Jacob Westerholm.
Foto: Forsby Jan
Jacob Westerholm tycker att det är tråkigt om andra McDonalds-restauranger har misskött sig. Han säger att det påverkar varumärket negativt och drar ner de restauranger som sköter sig. - Beteendet är ju både obegripligt och ologiskt. Det här är ju regler som McDonalds själva har satt upp för att garantera kunden en god kvalité. En hamburgare blir inte dålig efter tio minuter, däremot påverkas smaken. Vi vill servera god mat så att våra kunder kommer tillbaka. Slarvar vi så är det ju vi som förlorar, säger han. Jacob Westerholm håller benhårt på restaurangens kvalitets-och hygienrutiner. Det finns en pärm där arbetsledaren varje dag går igenom olika kontroller av maten. Dessutom har all personal utbildning i matsäkerhet. Therese Skarstedt som arbetat på restaurangen sedan i mars bekräftar den noggranna kontrollen.- De är jättehårda med att man ska slänga mat efter tio minuter. Ibland slänger vi ganska mycket mat, det beror på hur duktiga personalen varit att räkna ut hur mycket mat som kommer att gå åt, säger hon.Röd lampa
I SVT:s dokumentär visar man hur personalen gång på gång stänger av den röda lampan som lyser när mat ska slängas. På McDonalds Filmstaden använder man sig av ett annat larmsystem. - När en hamburgare är färdig utgår man ifrån en digital siffra ovanför värmebehållarna. Man markerar sedan hamburgaren med den siffran. Efter tio minuter blinkar siffran ovanför värmebehållaren, och har man inte sålt hamburgaren då så slängs den, säger Jacob Westerholm.Enligt Jacob Westerholm går det att fuska även med det här systemet. Han förstår bara inte varför de skulle göra det.- Om det nu är så att restauranger har fuskat med kvalitén på maten så tycker jag att det är konstigt. Det är ju inte många kronor de tjänar på det. En missnöjd kund kommer ju inte tillbaka. Jag skulle aldrig äventyra service och kvalité för ekonomins skull. Vår överlevnad hänger ju på att vi är bäst, säger han och tillägger:- Följer vi inte de riktlinjer som vi själva har satt upp så är det ju bra att vi granskas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!