Vi ger mer - men bara till de stora organisationerna
Trots krisen har svenskarna blivit mer givmilda - insamlingsvärdet för 2009 beräknas landa på 5,2 miljarder. Mest pengar får stora organisationer som satsar på marknadsföring och har galor i tv.
Trots att svenskarna i allmänhet skänker mer pengar till välgörenhet märks ingen skillnad hos Röda Korset i Norrköping. På bilden Monica Westlund, Carin Hettefelt och Kristina Andersson. Foto: Titti Olovsson
Foto: Titti Olovsson
Till jul har Röda Korset startat flera kampanjer för att öka bidragen. Bland annat säljer de en julkartong till förmån för de som är ofrivilligt ensamma och muggar med motiv målade av Lasse Åberg.- Vi märker att människor ber om hjälp i större utsträckning så alla bidrag behövs, säger Monica Westlund.Försäljningen av second hand har ökat.- Människor handlar mer second hand nu i kristider för att det är billigare, säger hon. Den organisation som samlat in mest pengar 2009 är Cancerfonden, följt av Unicef Sverige och Rädda Barnen. Enligt Dagens Industri står privatpersoner för 90-95 procent av bidragen.Förra året samlades fem miljarder in. Rekordåret är fortfarande 2005, året efter tsunamikatastrofen.