Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vem ska betala vad?

För stadsutvecklingen är det viktigt, att Centralstationens spårområde höjs upp i samband med Ostlänken. – Och Trafikverket svarar inte bara för spår och perronger, utan också att det byggs utifrån funktionalitetskraven vi är överens om, säger kommunens utvecklingschef Ulf Arumskog.

En framtida spårvagn passerar här under det upphöjda perrongområdet, på sin väg längs Drottninggatan mellan innerstaden och det nya Butängen.

Bild: Norrköpings kommun

En framtida spårvagn passerar här under det upphöjda perrongområdet, på sin väg längs Drottninggatan mellan innerstaden och det nya Butängen. Bild: Norrköpings kommun

Foto:

NORRKÖPING2013-11-06 08:45

Kommunens ståndpunkt är, att Trafikverket ska svara för en avsevärd del av dessa miljarder. Här återstår att se, hur man ska komma överens.

Under det upphöjda stationsområdet blir det utrymme för gatupassager mellan innerstaden och nya Butängen. Inte minst då den förlängda, och helst med spårvagnar hela vägen försedda, Drottninggatan. Man kan också få till goda lösningar för kollektivtrafiken.

Ostlänken låg under några år på is, tills regeringen i augusti i fjol kom med det förlösande beskedet. I det föregående skedet verkade kommunen få svara för en stor del av kostnaderna för upphöjningen, motiverat med att stadsutveckling inte var Banverkets sak.

Det som nu pågår är delvis ett omtag. Men nu måste också frågorna om vad det hela kostar upp på bordet.

Ligger till grund

Ulf Arumskog konstaterar, att Trafikverket och kommunen är överens om, att Banverkets järnvägsutredning och kommunens fördjupade översiktsplan för Resecentrum och södra Butängen inte strider mot varandra. Dessa båda dokument ligger också till grund för den fortsatta planeringen.

Med Trafikverket är det nu nya förhållanden som gäller.

– Till skillnad från Banverket har Trafikverket ett tydligt samhällsbyggnadsansvar. Ur det perspektivet har verket också intresse av, att den nya järnvägen används av så många som möjligt.

Folkbladet: – Men inte har väl Trafikverket sagt ja till att betala någon större del av den här jätteinvesteringen?

– Nej, det har de inte, men i dagsläget är detta heller inte någon fråga. Järnvägsutredningen gick visserligen inte närmare in på det upphöjda läget. Men det konstaterades i alla fall, att det går att göra så.

Läs mer i onsdagens Folkbladet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om