Värsta isvintern på många år i Bråviken

NORRKÖPING
Bråviken brukar inte frysa och skapa problem förrän i februari men redan i december fick bogserbåtarna i Norrköping bryta rännor i isen.
- När det var 18 minusgrader frös rännan på bara en timme och så illa brukar det inte vara så här tidigt på året. Det kan bli riktigt jobbigt framöver om inte vädret ändrar sig, berättar Christer Alexandersson, skeppare på bogserbåten Gösta.

Bogserbåten Knut på väg genom det lösa islagret för att bryta upp is åt något fartyg på väg in.
FOTO: JANNE FORSBY

Bogserbåten Knut på väg genom det lösa islagret för att bryta upp is åt något fartyg på väg in. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2003-01-08 00:00
En så kall vinter som i år har det inte varit sedan 1987 enligt besättningen på bogserbåten Gösta. Det kalla vädret har skapat ett istäcke över Bråviken som ställer till besvär för inkommande och utgående fartyg.
- För de mindre med små maskiner är det omöjligt att ta sig fram utan vår hjälp. De större kanske klarar det men får problem när de ska lägga in till kajen, berättar Christer Alexandersson, skeppare på bogserbåten Gösta.

<b>Tjockt nog för en bil</b>
Hon är den minsta av de tre bogserbåtar som finns i Norrköping, men har trots det den näst starkaste motorn. Skakigt men säkert skär hon upp en ränna i isen in till Supra, en kajplats vid Alholmen.
- Här ligger vattnet så stilla, utan strömmar, så isen blir så tjock att en bil skulle kunna köra över utan problem, förklarar han och pekar på de stora isflak som bryts upp vid sidan av båten.
Hastigheten är inte hög och det skakar och skramlar men hon viker inte av från riktningen. Till kajplatsen i Supra skall de göra en ränna åt ett lite mindre fartyg som inte skulle kunna ta sig dit för egen maskin. Mest problem är det vid kajen där stora flak radar upp sig och bogserbåten får köra flera gånger för att förstöra dem.

<b>Mer än vanligt i januari</b>
- Om de stora flaken ligger kvar så kan fartyget inte komma in till kajen, förklarar Johan Bültzinglöwen, befälselev.
Så mycket isbrytarjobb brukar det inte vara i januari. Men i år har besättningen på Gösta haft det stressigt sedan i december med att både bogsera och bryta is.
- När det redan är så mycket is undrar man hur det blir i februari då det brukar vara som värst, förklarar Christer Alexandersson bekymrat.
- Fortsätter det så här så blir det mycket is, säger Jan Larsson, teknisk chef.
Varje dygn kör bogserbåt Gösta för att bryta upp isen. Där den är tunn behöver båten bara köra en gång. Svallvågorna hjälper till att bryta upp resten men vid tjockare is kan rännan behöva köras flera gånger för att bli tillräckligt bred.
Förbi Alholmen är isen nästan 20 centimeter tjock. De senaste dagarnas kyla har satt sina spår. Is har till och med kommit in till bogserbåtarna i hamnen.
- När det var så kallt häromdagen var det is ända in till oss trots att det är starka strömmar där. Men nu har det blivit lite varmare och bättre, säger Christer Alexandersson.

<b>Ingen risk för stopp</b>
Isen är i dagsläget inget större problem för hamnen. Men fortsatt kyla och mer än tio minusgrader kan skapa problem.
- Idag blir det bara förseningar på någon timme och det är inte så farligt. Men om det fortsätter så kan vissa fartyg få problem att komma fram. Ett totalt stopp har vi nog inte haft här sedan 50-talet så det tror jag inte att det blir någon risk för, säger Bennet Andersson, trafikledare i hamnen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om