Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Värnar om övergångsställen

NORRKÖPING
I fjol togs 65 övergångsställen bort. Av de 350 som återstår ska nu 23 till bort - om gatu- och parkkontoret får sin vilja igenom.
Alla är dock inte med på noterna. Kommundelsnämnd City vill slå vakt om tre av "sina" övergångsställen.

Norrköping2001-10-29 00:00
Övergångsstället vid Gamla torget, korsningen Repslagaregatan-Dalsgatan vill City-nämnden ha kvar för att underlätta övergången från torget till bl a De Geerhallen.
Nämnden värnar vidare om två övergångsställen på Knäppingsborgsgatan - ett väster om Skepparegatan, ett vid kv Flaggan.
Man påpekar att på norra sidan Knäppingsborgsgatan ligger ett dagis och en lekplats/bollplan. Många barn passerar gatan, oftast är många bilar parkerade på båda sidor av gatan.
"Det vore", skriver City-nämnden till gatu- och parkkontoret, "ett mycket olyckligt beslut att ta bort dessa båda övergångsställen".
En allmän bakgrund till myndigheternas ökade skepsis mot övergångsställen är att de anses ge de gående en falsk trygghet. Risken att bli påkörd i en korsning med övergångsställen är, visar undersökningar av bla Lunds Tekniska Högskola, 2,4 gånger större än vid en korsning utan dylika.
Orsaken är då den ökade säkerhet som de gående upplever, kombinerad med bristen på efterlevande av väjningsplikten från bilisternas sida. 60 procent av bilisterna respekterar väjningsplikten, men 4 av 10 gör det inte.
Och då är det ju en klen tröst för de påkörda fotgängarna, att de i varje fall hade rätten på sin sida.
Skäl till att ta bort övergångsställen är - för kommunen - exempelvis att det ändå inte är några problem med framkomligheten för de gående, eller att alternativa gångpassager finns i närheten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om