Folkbladet startades femtio år innan jag föddes. Sedan sju veckor tillbaka har jag förtroendet att vara chefredaktör och vd för Folkbladet. Det är ett stort ansvar. Och en stor glädje.
Världen har förändrats på många sätt under de etthundrasex år som passerat sedan några politiska visionärer och oförvägna entreprenörer drog i gång Folkbladet. Nu lever vi i ett ständigt brus av information, nyheter och åsikter. Många spår tidningarnas död. Visst kommer ett antal tidningar att få slå igen butiken. Inget konstigt med det. Tidningar skiljer sig i det avseendet inte från alla andra branscher, sysselsättningar och industrier i samhället. Omvandlingen pågår ständigt.
Det sågverk där jag arbetade som pinnpojk på skolloven för längesedan; det sågverket är borta sedan länge. Men det betyder ju inte att det inte finns några sågverk kvar.
När jag var folkhögskoleelev i Småland extraknäckte jag på Smålands Folkblads redaktion i Nässjö. Den tidningen är borta sedan länge. Men det betyder ju inte att det inte finns några tidningar kvar.
Folkbladet har många tusen prenumeranter. Vi har många unga läsare. Många äldre läsare. Vi är starkast i åldersgruppen 35-54 år. Inte så konstigt. Människor mitt i livet som har slagit ner sina bopålar i Norrköping, Finspång, Kolmården, Söderköping, Vikbolandet, Arkösund, Skärblacka, Svärtinge och på alla andra platser där Folkbladet kommer ut; alla dessa människor har behov av att hänga med i vad som händer i deras trakter. Folkbladet har en unik tjänst att erbjuda alla dessa människor. Våra journalister jagar lokala nyheter varje dag. Våra annonssäljare ser till att angelägna, lokala och prisvärda köptips kommer in på sidorna. Våra redigerare paketerar alla dessa nyheter till en snygg tidning varje kväll. Våra tidningsbud bär ut den färska tidningen till våra läsare tidigt varje morgon. Det är detta våra läsare betalar för.
Min ambition är att Folkbladet ska bli än mer lokalt aktuell. Riksnyheter ska vi täcka i notisform; inte mer. Vi ska varje dag skriva om sådant som ingen annan skriver om. Vår styrka är att vi delar lokal verklighet med våra läsare. Vi kan inte konkurrera med New York Times eller China Times. Knappt ens med Dagens Nyheter och Svenskan. Däremot kan vi och ska vi bli världsbäst på att skildra och kritiskt granska vad som händer på S:t Persgatan i Norrköping, på omklädningsrummet på Nya Parken, på Östermalm i Finspång, i Å i Vikbolandet, i kommunhuset i Söderköping, i FAIK Bandy, på Skandiateatern, på Arbetsförmedlingen, på Stadspartner, på Stadium Arena, på samhället i Skärblacka, på Kulturkammaren, hos PRO i Haga och i vartenda av vårt kvarter där det skapas nyheter som det gäller att hitta, skildra, paketera och bära ut till våra läsare.
Jag ser fram emot att leda Folkbladet under de kommande åren. Jag lovar att göra allt vad jag kan för att mina engagerade medarbetares arbete och slit ska skapa en ännu bättre och mer läsarnära tidning än vad vi åstadkommer i dag.
Du som läser det här är inne på folkbladet.se. Nätet är viktigt. Inget snack om den saken. Vi arbetar just nu med att förnya vår hemsida. Nätet i all ära. Papperstidningen är något extra. Har du inte provat så bör du prova. Släng iväg ett mejl till widar@folkbladet.se så lovar jag att ge dig ett bra pris för en testperiod där du får tidningen hemburen tidigt på morgonen.