I samband med att det anordnades regionfinal för unga yrkesförare passade Boije Ovebrink på att lasta med sig sin respektingivande lastbil och även han avlägga visit på Bråvallaområdet.
– Det här är framtiden, det är viktigt att de finns. Det fattas förare och är en hög medelålder bland de som kör, konstaterade fartkungen om de unga förarna.
Men själv ägnar han sig åt något helt annat än vanlig trafik med sin Mean Green. Nämligen att sätta hastighetsrekord.
– Jag vill bevisa att det går att göra även med en hybrid. Att allt som är miljövänligt inte alls behöver vara tråkigt, berättar han om sitt fordon som är världens snabbaste hybridlastbil.
– Jag har hållit på med truckracing i 20 år och det är inte helt miljövänligt. Det var dags att göra något nytt, efter så många år kändes det som att det var bra och det här är ju lite bättre för miljön.
Inget rekordDen initiala tanken var att han skulle sätta nytt fartrekord på Bråvalla.
– Att komma till Norrköping och slå ett världsrekord hade naturligtvis varit toppen, konstaterar Ovebrink.
Hastighetsrekordet han lyckats pressa upp bilen i är 236,577 kilometer i timmen på flygande kilometer och över en sträcka på tusen meter med stående start är rekordet en medelhastighet på 153, 282 kilometer i timmen. Men i Norrköping ville man inte veta av något extremsnabbt körande.
– Kommunen tyckte att det kunde inbjuda till andra motoraktiviteter. De trodde väl att det skulle uppmuntra till buskörning här, säger han med ett styng av besvikelse i rösten.
Istället fick Ovebrink nöja sig med lite uppvisningskörning i måttliga 130 kilometer i timmen med sitt gröna monster.
– Den här banan hade varit riktigt bra för att åka fort.
En livsstilEfter år och åter år av tävlande inom truckracing är det annat som gäller för Boije Ovebrink nuförtiden.
– Nu åker jag mest runt och visar upp mig och kör på flygfält. Jag var nyligen i USA och skulle köra i saltöknen för att slå rekord, men det var inte tillräckligt torrt.
– Men har man kört i salt måste man plocka isär bilen i molekyler, annars rostar det sönder på grund av saltet.
Farten är något han inte kan hålla sig undan.
– Hade det inte varit en livsstil hade jag slutat för länge sedan, konstaterar världens snabbaste lastbilsförare.