Var tredje elev underkänd på Borgsmoskolan
Antalet underkända nior ökar. Men betygen i årskurs nio skiljer sig kraftigt mellan olika skolor. På Borgsmoskolan är var tredje elev underkänd i något kärnämne, men på Råsslaskolan är bara 7 procent av eleverna underkända.
- Det är oroande att så många ska in på det individuella programet. Särskilt i engelska är det många som inte klarar målen, säger Peter Gustafsson, intagningssekreterare.
- Sedan har vi alla med låga poäng som inte kommer in på det som de sökt, men hur många det blir vet vi inte förrän efter 1 juli, fortsätter han.
146 elever saknar betyg i engelska, 126 i matematik och 94 i svenska. Men i siffrorna kan samma elev förekomma flera gånger.
Skillanderna mellan olika skolor i kommunen är stora. På Borgsmoskolan är så många som var tredje elev underkänd. Det är en ökning, förra året var andelen 27 procent.
- Det finns säkert många förklaringar, men redan när de här eleverna kom till Borgsmoskolan var deras kunskapsnivå så pass låg att uppåt 60 procent behövde stödundervisning i svenska. Utifrån det har vi ändå lyckats få många att klara sig, säger Thomas Stenberg, biträdande rektor på Borgsmoskolan.
- Problemet ligger inte i skolans pedagogik, utan i det elevunderlag man får. I våra idrottsklasser med kommunalt intag är förhållandet motsatt, där är nästan alla godkända, trots att de inte får lika mycket stödundervisning, fortsätter Thomas Stenberg.
Borgsmoskolan har satsat på utbredd stödundervisning i engelska, svenska och matte. Varje onsdag fick eleverna möjlighet att få extra stöd och hjälp i små grupper. Den verksamheten fortsätter skolan med i höst.
På Råsslaskolan är läget bäst, där är bara 7 procent av eleverna underkända. Det är en sänkning jämförts med fjolårets 9 procent.
De elever som fått underkänt i något kärnämne får möjlighet att läsa upp betygen i sommarskolan som startar nu på måndag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!