Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Var tredje åker gratis på bussarna"

Krånglet med kortterminalerna leder till miljonsvinn för Östgötatrafiken. Enligt flera chaufförer som hört av sig till Folkbladet så åker minst en tredjedel av passagerarna gratis.

NORRKÖPING2010-08-10 03:00
Sedan Folkbladet skrev om krånglet med Östgötatrafikens nya kortterminaler i lördags, så har flera busschaufförer hört av sig. Dock vill ingen gå ut med namn. Och när Folkbladet försöker tala med andra busschaufförer låter de meddela att de blivit tillsagda av Veolia att inte prata med pressen när de har uniform på sig. Detta efter lördagens artikel i Folkbladet. Bland annat hävdar en chaufför att minst en tredjedel av Östgötatrafikens trafikanter åker gratis på grund av kortterminalerna hänger sig så ofta.Enligt Östgötatrafikens vd Paul Håkansson stämmer inte detta. Han säger att det skulle synas i resestatistiken om det var på det viset.- Det är fullständigt fel. De problem vi har haft var i tätortstrafiken i vintras och då främst på spårvagnarna. Nu handlar det bara om några enstaka procent, säger Paul Håkansson.När Folkbladet tidigare talade med Paul Håkansson sa han att störningarna i det nya systemet påverkade företagets intäkter negativt. Just därför att chaufförer så ofta var tvungna att släppa på resenärer när maskinerna inte fungerade. När Folkbladet talar med honom igen säger han tvärtemot att det skett en förbättring - att gratisåkandet minskat sedan det nya systemet infördes. Miljonsvinn
- Enligt min bedömning kanske vi har förlorat någon eller några miljoner kronor i rent svinn sedan det nya resekorten infördes i januari. Det är ändå mindre än det svinn vi hade med det tidigare systemet där var och vartannat värdekort var trasigt, säger han.Dock finns ingen registrerad statistik över obetalda resor hos Östgötatrafiken. Och enligt Paul Håkansson är det chaufförernas uppgift att notera hur många passagerare de släpper på som de inte tar betalt för.- Vi har inte fått order om att registrera hur många passagerare som åker gratis. Och även om det vore så så tror jag inte att chaufförerna skulle orka hålla räkningen, de har gett upp, säger en av chaufförerna som vill vara anonym.Brist i kommunikation
Bo Lingestig, skyddsombud på Kommunal Östergötland tycker att det är underligt att ledningen hänvisar till resestatistik om de inte kan vara säkra på att den stämmer.- Hur kan de göra den bedömningen om chaufförerna inte ens vet om att de ska registrera de obetalda resorna, säger Bo Lingestig.Överhuvudtaget önskar Bo Lingestig att det fanns en fungerande kommunikation mellan ledningen och chaufförerna.- Chaufförerna skulle väl inte klaga om det inte fanns något att klaga över. Jag förstår inte varför de inte lyssnar. Om jag satt i ledningen skulle jag verkligen ta reda på vad det var för fel. Varför åker de inte med och ser efter istället för att hänvisa till statistik när de framförs klagomål, säger han
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om