Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Var ska kombiterminalen på Händelö ligga?

Framtida stora idéer för Händelö kastar sin skugga framför sig i olika förberedande utredningar som görs.
Nu ska t ex inventeras, hur stor yta som kan behövas för den framtida kombiterminalen.

NORRKÖPING2003-10-27 06:00
Kombiterminalen, det är där som framtida spår från stora järnvägen ska stråla samman med den blivande Norrleden i anslutning till Pampushamnen - i en plats för omlastning mellan olika transportslag.
Men var ska dennaplats ligga, och hur mycket utrymme kommer den att ta? Det måste redas ut nu, även om förverkligandet lär ligga bra många år fram i tiden - kanske 10, kanske 20. Saken ska upp på stadsplaneringsnämndens nästa sammanträde.
Att det måste klaras ut redan nu har att göra med andra saker. Järnvägsspåret som ska anslutas påverkas av Ostlänken, och därför måste saken nu upp inom ramen för Banverkets utredning om denna. I samband med den ska en förstudie av spåranslutningar till Händelö göras.

Spår från Åby
Enligt Staffan Eklind, VD för Norrköpings Transportcentrum AB, ska Händelöspåret anslutas från Åby. I stort sett allt järnvägsgods lär i framtiden komma från Hallsberg, där nu en stor s.k nod byggs upp och där gods kommer att omlastas till olika järnvägsdestinationer.
Spåret ska anlöpa Händelö via Braviken och Kardonbron, och en järnvägsbank finns också redan förberedd på den sidan. Men exakta läget för dess utmynnande är alltså inte klart utan ska fastställas i utredningen om kombiterminalen.
Beträffande Norrleden ska ta vägen hoppas man ju tt den, i en än mer avlägsen framtid, ska - i form av Österleden - fortsätta under Lindökanalen och sluta an till E22.
Även Norrleden är nu föremål för viss förberedande planering. Sträckan från Herstadbergs trafikplats till dess framtida norra tunnelmynningen under Lindökanalen ska projekteras.
Detta har då samband med behovet av detaljplaner för berörda områden, både Herstadberg och Lindö är ju framtida industri- och logistikmark. Men då måste man i god tid veta, var järnvägsspår och vägar ska dras fram. På det visset slipper man upprätta stora reservat för dessa, och därigenom då också ta bort stora områden från industrietableringarna

Man vet inte när
I första hand ska Norrleden byggas ut tre kilometer fram till Bravikenvägen på Händelö. Här ska Norrköpings kommun samfinansiera utbyggnaden med Vägverket, förhoppningsvis ska start kunna bli någon gång mellan 2012 och 2015.
- Händelö expanderar nu med olika logistikföretag, säger Staffan Eklind. Men hur länge det sedan dröjer med vägar och järnvägar, det kan vi inte veta idag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!