Tidigare i höst togs beslut om en översyn av trafikstrategin från 2022. Denna nya strategi har kommunstyrelsen nyligen presenterat i nio punkter. Samhällsbyggnadskontoret har fått i uppdrag att bearbeta strategin och integrera trafikfrågorna i pågående process med ny översiktsplan som beräknas vara klar tidigast 2026.
– Vi är rätt deppiga över den här utvecklingen som sker, suckar Nicklas Lundström. Den nya kommunledningen har verkligen släppt alla klimatambitioner. Det är nej till vindkraft, man vill slopa cykelvägar och prioritera upp bilen.
En av punkterna som Vänsterpartiet invänder mot är "beskriva alla färdmedel neutralt och ge möjlighet till valfrihet".
– Utifrån att människor nu i allt högre utsträckning bidrar till miljön genom att köpa miljövänligare fordon som typ elbilar tycker vi att den (gamla) strategin blir felaktig, vi måste hitta ett förhållningssätt där vi är mer neutrala, säger kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) till Folkbladet.
I den tidigare strategin var bilen prioriterad som nummer fyra efter gång, cykel och kollektivtrafik. Nicklas Lundström hade gärna sett att det fortsatt så.
– Man lägger extremt mycket pengar på biltrafik, anser han. Norrköping rasar i nationella miljörankingar.
Vänsterpartiet vill i stället se satsningar på cykelvägar och pendlarparkeringar.
– Norrköping är idag en av landets sämsta cykelstäder. Nu tar man till och med bort planerade cykelstråk, som exempelvis vid den nya Johannisborgsleden.