Det är Vänsterpartiet, som via sin ordförande Peter Butros, avlossar en skarp salva ammunition efter förra veckans maratondebatt om Norrköpings flygplats.
V la där fram en motion om att sluta subventionera flygplatsen, planera för dess avveckling och se över möjligheterna att bygga bostäder där istället.
När det kom till omröstning valde MP att lägga ned samtliga sina röster, fem stycken.
– Det är ett exempellöst dåligt omdöme av Miljöpartiets företrädare i Norrköping, menar Peter Butros, kommunfullmäktigeledamot.
Vad hade ett ja betytt i praktiken?
– Dels att elva röster, vi, MP och FI, vill samma sak, dels skulle det sända en tydlig signal till vår tidigare samarbetspartner Socialdemokraterna om var alla står inför nästa val. Nu riskerar vi att hamna i en situaton där motståndarna kan spela ut oss mot varandra.
Han menar att frågan är den viktigaste miljö- och klimatpolitiska i Norrköpings kommun denna mandatperiod.
– Norrköpings flygplats ägs och subventioneras kraftigt av kommunen. Den allra viktigaste klimatförbättrande åtgärden vi kan göra är därför att sluta subventionera flyget och istället investera i den gröna sektorn, som exempelvis klimatsmarta bostäder eller utbyggd kollektivtrafik, säger Peter Butros.
– Att då lägga ned sin röst betyder att man i praktiken ger grönt ljus för en fortsatt kraftig subventionering av flygplatsen. Det förvånar mig djupt att Miljöpartiet agerar på det här sättet. De är i opposition och kan agera fritt för att vara en blåslampa för majoriteten i det miljö- och klimatpolitiska arbetet.
– Nu kan man inte kalla sig för ett grönt parti med ett rent samvete.
Hårda ord, men Miljöpartiets Bengt Cete förklarar varför partiet valde att lägga ned sina röster i måndags.
– Vi vill se en utredning av vad en nedläggning skulle innebära. Det fanns inte med i den motion som vänstern la. Båda partierna tycker att det är fel att skattepengar ska subventionera verksamheten och att den ska bära sina egna kostnader, men vi är inte beredda att rösta för nedläggning utan att veta vad den innebär. Det finns också positiva värden för flygplatsen, påminner Bengt Cete.
– Vad vill de utreda egentligen? Det förstår jag inte. Redan 2010 ville ju deras eget dåvarande kommunalråd lägga ned flygplatsen. Det är ett solklart fall, och något av ödets ironi att nu även den sista reguljära linjen läggs ned, kontrar Peter Butros efter beskedet att Finnair slutar att flyga Norrköping-Helsingfors.
Miljökritiken viftas bort av MP-veteranen.
– Om vi skulle lägga ned flygplatsen är det mest sannolika scenariot att chartertrafiken, som ger de största koldioxidutsläppen, inte bara upphör utan fortsätter – från en annan flygplats. Då är klimatvinsten väldigt marginell. Det verkar inte Vänsterpartiet ha förstått.
Att området skulle lämpa sig för bostäder är MP-politikern också mycket tveksam till.
– Under 70 år har flygtrafik lyft och landat från området. Det är inte så svårt att räkna att där kan finnas markföroreningar. I vilket fall som helst kräver det en omfattande utredning innan ett sånt beslut kan tas. Att bara bygga enkla och billiga bostäder snabbt är förhastat.
Peter Butros:
– Jag skriver bara att man ska utreda möjligheten att bygga bostäder, men det har kommunen valt att inte titta på. Det är givet att en noggrann undersökning av marken ska göras.
Bengt Cete tycker att V kunde hört av sig i förväg – så kunde partierna ha diskuterat frågan och skrivit en gemensam motion.
– Då hade vi sluppit det här.