Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vänner på nätet inte alltid så lätt

Relationen elev och lärare har nått en ny dimension.  Sociala medier som Facebook gör det möjligt att följa varandra 24-7. Å ena sidan uppstår etiska problem. Å andra sidan ett nytt pedagogiskt verktyg.

Marie Hellström och Jenny Nord, lärare på Kungsgård, har valt att hantera eleverna vänförfrågningar på Facebook på två olika sätt. Marie säger nej tills de tagit studenten och Jenny har ett magister allias som nuvarande och före detta elever kan bli vän med.

Marie Hellström och Jenny Nord, lärare på Kungsgård, har valt att hantera eleverna vänförfrågningar på Facebook på två olika sätt. Marie säger nej tills de tagit studenten och Jenny har ett magister allias som nuvarande och före detta elever kan bli vän med.

Foto: Kjellberg Anita

NORRKÖPING2010-10-13 03:00
Lärarnas Riksförbund har presenterat en undersökning som visar att var tredje elev är vän med sin lärare på nätet.Så väl lärarna som eleverna smäller, i och med det, upp dörren till en privat sfär. Bilder från helgens händelser eller statusrader med personlig touch är helt plötsligt på display för någon som egentligen inte behöver veta allt. Gränsen för relationen mellan elev och lärare kan bli suddig.Marie Hellström är lärare på Kungsgårdsgymnasiet i Norrköping. Hon har själv tagit ett beslut om att inte bli vän med sina nuvarande elever på Facebook. - Det har med både deras och mitt privatliv att göra. Vissa saker hör till yrkeslivet, säger hon. Men likväl dyker frågan upp från elever som vill bli vän på Facebook.- Då brukar jag skicka ett mail som svar och säga att jag uppskattar att de vill vara min vän men att de gärna får återkomma när de tagit studenten. - Det respekterar de. Läraralias
Marie har dock funderat på att skapa ett alias. En sida på Facebook där hon endast är läraren Marie. Ett sätt att skilja på privat- och yrkesliv. - Om man skulle kunna bygga ut det här så skulle man kunna använda det på ett nyttigt sätt. Till exempel genom att skicka information till sina elever, säger hon och fortsätter.- När de är på praktik kan man tänka sig att elever får använda Facebook för att lägga upp sin loggbok. Marie tillägger dock att ännu är vi inte riktigt där. För alla har inte Facebook. Och om lärare skulle sprida information därigenom skulle en handfull gå miste om lärarens ord. Idén med att skapa ett allias har hon fått från kollegan Jenny Nord. - Först hade jag en grupp. Men det är så begränsat vad man kan göra och dessutom fick jag massa förfrågningar så därför skapade jag en sida för magister Jenny, säger hon. En egen gräns
Jenny använder inte sitt allias i utbildningssyfte utan ser det mer som ett kul verktyg. - Gamla elever kan ju hitta varandra och ibland lägger jag upp bilder från roliga händelser på skolan. Att det finns en komplikation i att vara vän med sina elever på Facebook är helt klart. Och Marie lyfter fram gränslandet som privatperson lärare som det mest komplicerade. - Problemet är om man får jobbrelaterade frågor på fritiden. Men även om man uppmärksammar något som hänt utanför skoltid, säger Marie och fortsätter.- I Lärarnas Riksförbunds undersökning tyckte både lärare och föräldrar att det inte var upp till lärare att gripa in om något verkar konstigt. Själv vet jag inte. Det finns så många olika scenarion. Tankarna och besluten kring att ha eller inte ha en relation med en elev på Facebook har Marie och Jenny fått baka ihop själva. Några riktlinjer från skolans håll finns inte.- Det är eget sunt förnuft och att man kan dra en gräns mellan det privata och yrket, säger Jenny.- Det skulle vara bra med några slags riktlinjer, fyller Marie i. I vissa fall behöver det här inte ens vara ett problem.Bilder påverkar
Albin Andersson går på Ebersteinska och vill inte vara vän med sina lärare på Facebook.- Jag är bara vän med gamla lärare från grundskolan. Det känns som om jag hade mer gemensamt med dem, säger han.Gustav Strand vill heller inte ha någon kontakt med sina lärare på Facebook.- Om någon lägger ut dumma bilder och man blir taggad är det inte så roligt om läraren får se det.- Bilden läraren får av mig påverkar, säger han. Att Facebook skulle kunna fungera i ett pedagogiskt syfte tror de heller inte på.
500 elever, 500 lärare och 500 föräldrar ingick i Lärarnas Riksförbunds undersökning om sociala medier. 87 procent av eleverna har en profil på någon community. 57 procent av lärarna har en profil. 73 procent av eleverna kan tänka sig att bli vän med sin lärare på sida för sociala medier. Bara 20 av lärarna har samma inställning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om