Slumvärdar kallas de - större privata bostadsbolag som verkar ha satt i system att missköta sina hyreshus. Ett fenomen som blivit allt vanligare de senaste tio åren och går ut på att ägarna gör kortsiktiga vinster för att därefter sälja fastigheterna.
Ett av bostadsbolagen som fått stämpeln är Allokton som på kort tid köpt upp stora bestånd av hyresfastigheter i Sverige - för att därefter låta fastigheterna förfalla.
- Här finns mycket att önska kan jag lova, säger Clara Faleström som sedan två år bott i Alloktons hyresfastighet på Albrektsvägen 24.
"Under all kritik"
- Tvättstugan är under all kritik. Torktumlaren fungerar inte - men istället för att byta ut den lagar de den provisoriskt. Efter en torkning går den sönder igen och vi tvingas hänga blöt tvätt i lägenheten. Dessutom luktar den bränt och är antagligen en brandfara.
När vi öppnar dörren till tvättstugan lossnar handtaget. Färgen på fönsterlisterna är sedan länge bortflagnad och det sipprar in kall luft eftersom fönsterhakarna rostat och gjort det omöjligt att helt stänga fönstren.
Hål i väggen
I trapphuset har murbruket lossnat från väggarna och på flera ställen är det stora hål rakt in i väggen. En gammal skylt på porten vittnar om att den inte bytts ut sedan 1950-talet och det drar kallt där den glipar. Uppe på vinden regnar det in eftersom taket är trasigt.
På Claras ytterdörr finns en spricka i dörren och inne i lägenheten finns flera brister som värden inte tycker behöver åtgärdas.
- Spisen är så gammal att det knappt går att urskilja vilka siffror som står på temperaturreglagen och det finns inget galler till ugnen. Men den vägrar de att byta ut, suckar Clara.
Väggarna i badrummet är av väv och på golvet är provisoriska, smala plastlister det enda som hindrar vattnet från att svämma över.
- De är egentligen onödiga, det blir ändå genomblött så fort man tar en dusch, förklarar Clara.
Kraftig hyreshöjning
Vid två tillfällen har Clara Faleström kontaktat Hyresgästföreningen, bland annat om torktumlaren. Sista gången var i samband med årets hyresförhandlingar.
- Förra året höjde de hyran med 200 kronor. Något som känns lätt absurt med tanke på standarden, säger Clara.
Christina Jonsson, ombudsman på Hyresgästföreningen i Norrköping, kontaktade Allokton om torktumlaren den 27 oktober.
- Jag mejlade Alloktons områdesansvarige - Charlothe Pettersson, men eftersom hon inte svarat har jag bett Fastighetsägarföreningen att kontakta dem, säger hon.
"Får inte uttala mig"
Charlothe Pettersson säger att hon inte vet vilket ärende det handlar om, men säger att hon alltid svarar på alla mejl. Sedan vill hon avsluta samtalet.
- Jag får inte uttala mig i tidningar, du får ringa huvudkontoret i Stockholm om du har fler frågor, säger hon.
Dåligt rykte
Carl Johan Bergström är jurist på Hyresgästföreningen i Norrköping. Han är väl medveten om företagets dåliga rykte och säger att de har ögonen på bostadsbolaget.
- För att det ska gå att komma till rätta med den här typen av värdar krävs det att fler hyresgäster tar steget och går till hyresnämnden. Det är först när det kommit tillräckligt många ärenden det kan bli fråga om tvångsförvaltning, förklarar han.
Folkbladet har sökt Alloktons ägare, vd och styrelseledamot Jacob Johansson utan resultat.