Vakande öga som slumrar
Hastighetskamerorna i Östergötland står avstängda mer än halva dygnet. Det beror på att dem som kontrollerar fortkörningarna inte har tid att ta emot alla anmälningar. - Skulle de vara på dygnet runt skulle vi drunkna i ärenden, säger Stig-Göran Gidlund, på Automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK, i Kiruna.
Foto:
- I Östergötland har vi hittills i år tagit emot 3 685 anmälningar. Sen kanske 40 procent av dom leder till att någon får en bot hemskickad. Ibland är bilderna dåliga på grund av väder eller drabbade av tekniska problem, och ibland går det inte att fastställa vem som kör, säger Stig-Göran Gidlund, tillförordnad sektionschef på ATK i Kiruna. Men kamerorna står inte på dygnet runt. Kontrollorganet ATK har inte resurser till att ta emot så många anmälningar som en dygnet runt-bevakning skulle innebära. De 3 685 anmälningarna under 2008 är en rejäl ökning från de 2 465 anmälningarna som gjorde under hela 2007. Men enligt Stig-Göran Gidlund beror inte ökningen på att fler östgötar kör för fort. "Högre kapacitet"
- Nej det gör det inte. Det är en bild av att vi har en högre kapacitet att utreda i år. Vi har fått mer resurser och kunnat utöka vår personal. I dagsläget ska vi kunna ta emot 230000 anmälningar per år. I Östergötland har det dessutom tillkommit två sträckor med kameror sedan förra året, säger han. När som helst
Det är ATK i Kiruna som avgör när kamerorna ska vara påslagna. Tillsammans med den lokala polisen och Vägverket bestämmer de vilka tidpunkter som är lämpligast. Det som avgör tidpunkterna är trafikintensiteten, medelhastigheten på trafiken och antalet olyckor på sträckan. Samma faktorer avgör var kamerorna placeras från första början. - Kamerorna står påslagna mellan 10-12 timmar per dag. De kan stå på när som helst, förarna ska inte veta när de är av eller på, säger Stig-Göran Gidlund.
✔ Vadstena-Omberg ✔ Norrköping-Skärblacka ✔ Vadstena-Motala ✔ Linköping-Grebo ✔ Ervasteby-Stora Sjögestad
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!