Vägverkets generaldirektör kontrollerade vägar i Östergötland

SVÄRTINGE
År 2004 börjar bygget på den nya riksvägen förbi Svärtinge. Nästan inget kan stoppa det. Möjligtvis kan det bli försenat.
Däremot kommer det att dröja länge innan Söderköping får sin nya förbifart och innan Östra länken i Norrköping står klar.
Men landshövding Björn Eriksson jobbar hårt. På tisdagen bjöd han Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö på en guidad tur till önskade vägprojekt i östra Östergötland.

Här ska vägen ligga, säger landshövding Björn Eriksson till Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Här ska vägen ligga, säger landshövding Björn Eriksson till Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

Norrköping2002-03-13 00:00
I en stor svart buss for hövdingarna tillsammans med personal från sina fögderier och representanter för Östsam från Linköping via Söderköping, Norrköping och Svärtinge till Finspång. Alla viktiga och önskade projekt i länet förevisades för de höga gästerna.
- Det är viktigt att vi hörs och syns, säger Björn Eriksson och gör syn för sägen. Riksväg 51 förbi Svärtinge till Finspång är det viktigast projektet just nu.
Björn Eriksson vågar lova att det är igång innan hans förordnande som landshövding går ut 2005.
Idag passerar ca 5000 fordon Svärtinge varje dag. En ny väg tar hand om 4000 av dem och skapar en helt ny boendemiljö för Svärtingeborna. Och snabbare framfart för de som bara åker förbi. 15,7 meter bred ska den bli, prislapp ca 180 miljoner. Den nya förbifarten börjar vid Stubbetorp/Tallbacken och återförenas med dagens väg i Kolstadbacken. Den får ett par rejäla backar, både upp och ned.

<b>Utvecklingsfrågor</b>
Eftersom Norrköping satsar så hårt på trafik och logistik är vägarna viktiga för kommunens utveckling. Utan ett väl utbyggt vägnät kan inte hamnen heller utvecklas. Österlänken och Norrlänken är viktiga delar av den kedjan som egentligen börjar någonstans mycket längre söderut.
- Norrköping och Söderköping hänger ihop. Förbifarten genom Söderköping bör ges förtur i trafikplaneringen, menar Björn Eriksson.
Just nu lutar det emot att E22 i framtiden ska gå väster om stan. Kommunen vill ha en tunnel, men det blir väldigt dyrt.
Björn Eriksson säger "att om vi räknar på ett alternativ där man fyller igen kanalen får vi ett bra pris vad den kostar i extrapengar när en förbifart ska byggas".
Är det då kanalbolaget som ska betala?
- Nej varken Baltzar von Platen eller kanalbolaget, säger Björn Eriksson. Det är statsministern som ska stå för fiolerna.

<b>Ny väg till Söderköping</b>
I samband med en ny genomfart behövs också ny väg mellan Norrköping och Söderköping. Det finns redan idag en förstudie på en väg som skulle dras väster om den nuvarande.
- Vi ska göra en utredning om möjliga alternativ, säger vägingenjör Per-Ove Persson till Folkbladet. Det har samband med hela fortsättningen med österlänk och norrlänk genom Norrköping.
Men inga av de här projekten finns idag med i den ekonomiska planerna.
-Det kommer att ta många år. Nu satsar vi på en upprustning av Söderleden som sannolikt kommer att vara E22 i 10-15 år till, säger P-O Persson.

<b>Miljardklass</b>
Det handlar om mycket pengar. Österlänken beräknas kosta någonstans mellan 700 och 900 miljoner kronor, Norrlänken ca 200 miljoner. Upprustningen av Söderleden, som dock snart blir verklighet, beräknas kosta 80 miljoner. Fyra filer och planskilda korsningar, alternativ rondeller, är önskemål under utredning. Söderleden är också viktig för att avlasta Kungsgatan och därmed minska de mer centralt belägna trafikproblemen.
Vägverket kommer inom kort att utvärdera trafikförändringarna kring Resecentrum, lösningar som idag ser ut att fungera bra, enligt expertisen.
Det gör däremot inte trafikplats Jursla. När kommunen nu bygger ut industriområdet längs E4 räcker inte dagens trafiklösningar. Nya rondeller och avfarter planeras.
Kommunen räknar på lång sikt med en avveckling av Bråvalla flygplats för en satsning på industrimark. Det kräver också nya trafiklösningar.
Även Ingemar Skogö inser vikten av kommunikationer på marken, även om han var generaldirektör för Luftfartsverket för inte så länge sedan. Men han lovar inget.
- Jag är inte här för att ge några löften utan för att lyssna på bra idéer och vilka problem som ska lösas, säger han.
- Men visst är E22 en central fråga, både lokal, regional och av riksintresse. Det är ju en av landets viktigaste trafikleder.
Men det finns det ju väldigt angelägna behov i många andra delar av landet också, förstås.
- Jag är glad över att man lyfter fram och prioriterar vägfrågor i Östergötland numera. Så har det inte alltid varit, säger Ingemar Skogö, som nu ska hem till Borlänge och planera för de närmaste 10-12 åren. Kanske rymmer de planerna en ny E22 förbi Söderköping och Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om