Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vägverket samarbetar med länets mc-klubbar

Färre motorcyklister ska dö på vägarna och samtidigt ska fina vägsträckor pekas ut. Det är tanken med ett samarbete mellan bland annat Vägverket och företrädare för olika motorcykelklubbar som sedan en tid tillbaka pågår i Östergötland.

Vägverket ber mc-klubbarna om hjälp med att peka ut de farliga vägarna. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Vägverket ber mc-klubbarna om hjälp med att peka ut de farliga vägarna. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

NORRKÖPING2009-07-18 03:00
- Vi har sett en olycksutveckling med allt fler dödade och lägger i det här projektet större vikt vid vad som är viktigt för tvåhjulingar, säger Jörgen Gustafsson som är projektledare vid Vägverket Region Sydöst.I stort går samarbetet ut på att Vägverket för en dialog med motorcyklisterna där dessa upplyser om vart vägarna är farliga och vad som behöver åtgärdas.- Det känns viktigt med ett samarbete och att kunna bidra till bra vägar, säger Lena Hedemo, ordförande för SMC (Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation) Östergötland.Hål och lösgrus
Ett stort antal mindre vägar i Östergötland har valts ut och Vägverket ser efter dem för att de ska vara så säkra som möjligt för motorcyklister.- Vi har pekat ut särskilda vägslingor tillsammans med klubbarna. Vi rekommenderar vägar där man kan få lite mer av en upplevelse som mc-förare, säger Jörgen Gustafsson.- Framförallt handlar det om småvägar där vi tycker om att åka. Vi har ett otroligt vägnät i Östergötland, menar Lena Hedemo.När problem upptäcks på någon av de utpekade vägarna uppmanas man som motorcyklist att höra av sig till Vägverket som inom en månad - ännu snabbare om det skulle vara något väldigt allvarligt - rycker ut för att fixa det.- Det handlar främst om vägstandarden, att få bort grus och hål. Det ska vara en jämn yta och inte en massa hål, det är livsfarligt, berättar Lena Hedemo.- Lösgrus ställer till väldiga problem när bilister genar i kurvor och skvätter upp det på vägen.Attitydfråga
I arbetet ingår också att belysa attitydfrågorna kring hastigheter på vägarna.- Vid varje dödsolycka görs en haveriutredning och det är en liten del där det visar sig att olyckan inträffat på grund av brister på vägen. I många fall handlar det om hastigheten, att de inte kört vad som skyltats, säger Jörgen Gustafsson.Blivit bättre
Huruvida dialogen och samarbetet haft någon inverkan på olyckstalet går ännu inte att säga något om, men Lena Hedemo upplever det hela som väldigt positivt.- Vägstandarden har blivit bättre. Jag är yrkeschaufför också och jag ser att det blivit bättre.- Kan vi genom vägåtgärder minska risker är det väldigt angeläget, framhåller Jörgen Gustafsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om