Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vägutbyggnad med frågetecken

Att utbyggnaden av Söderleden fortsätter ju helt klart. Men vissa frågetecken finns.
Det gäller då tidsschema, turordning och så den knepigaste enskilda frågan - hur ledens korsning med Hagebygatan ska utformas.

Utbyggnad som rullar på - men visst finns det frågetecken.
FOTO: ROBERT SVENSSON (arkiv)

Utbyggnad som rullar på - men visst finns det frågetecken. FOTO: ROBERT SVENSSON (arkiv)

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2005-01-15 06:00
Som framgått har Vägverket hållit benhårt på, att samtliga korsningar på ombyggda Söderleden ska vara planskilda. Kommunen har accepterat detta, men då uppstår också problem.
En planskild korsning kräver mycket utrymme, se bara hur det blivit med det hittills enda färdiga projektet, trafikplats Skarphagen.
När det gäller korsningen med Hagebygatan är huvudfrågan därför om man ska ha en ramp - eller ingen alls.

För trångt
Det normala tvårampsalternativet är visserligen, enligt tekniska chefen Eva Mattsson, inte helt uteslutet.
Men mycket pekar förstås på att det blir väl trångt med en ramp norr om Hagebygatan, för man kan väl ändå inte gärna gräva upp S:t Johannes kyrkogård för en trafikramps skull. Till denna omöjlighet kan fogas, att kommunen också gärna vill se någon trevlig utformning kring den här delen av Hagebygatan.
Den enda ramp, som det i praktiken då handlar om, är då den söderut, åt Hageby Center till. Den vore ju bra för biltrafiken mellan Hageby Centrum med omnejd och Söderleden. Men hur nödvändig är den? För att klara ut den saken genomförs nu mätningar av trafiken mellan Söderleden och Hageby Centrum.

Avigsidor
För även på södra sidan av Söderleden skulle en ramp ha sina avigsidor, och kanske rentav gå stick i stäv med andra kommunala ambitioner.
I översiktsplanen uttrycks nämligen klart intresse för att göra Hagebygatan mer stadsliknande, bland annat genom viss förtätning av bebyggelsen. Därtill kan det ju sedan bli spårväg till Navestad, som ska dras på bro över Söderleden och sedan ut längs Hagebygatan vid vårdcentralen.
- Så den här frågan handlar inte bara om Söderleden, utan om hur kommunen vill ha hela Hageby, säger Eva Mattsson.
Av det skälet har den också lyfts till högsta politiska nivå. Utöver tekniska nämndens ordförande Ingalill Pettersson är såväl kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson som kommunalrådet Eva Andersson direkt inkopplade.
Enligt Eva Mattsson finns en del som pekar på att blivande trafikplats Ljura kan räcka som anknytning här. I Söderleden-projektet ingår ju en planskild korsning även här, mellan Söderleden och E22.

Ljura först
Korsningen med Hagebygatan får också vänta till den avslutande etappen i utbyggnaden av Söderleden. Näst i tur står planskild korsning vid Ljura (mot E:22) samt vid trafikplats Kneippen.
Antagligen kommer Ljura igång först, som man hoppas i augusti-september. Där är trafikplatsen innefattad i deltaljplanen, medan för Kneippen krävs ny detaljplan som sedan mycket väl kan komma att överklagas.
För nya trafikplats Kneippen tänker man sig en särskild avfart för trafik från Linköpingshållet in på Söderleden, och i övrigt den befintliga rondellen intakt. Om allt går vägen ska båda trafikplatserna kunna stå klara våren 2006.
Återstår gör då den avslutande etappen, med trafikplatserna vid Vilbergen och (eventuellt) Hagebygatan. Här finns ambitionen att ta detta i ett enda svep, varigenom hela nya fyrfältiga Söderleden skulle kunna vara färdigutbyggd i början av år 2007.

Måste stängas av
Om detta koncentrerade byggande ska kunna genomföras måste Söderleden stängas av ett antal månader. Vilket då, i sin tur, förutsätter att vissa saker redan är avklarade på andra ställen.
Här kommer inte minst spårvägen till Navestad in i bilden. Ingen vet, men kommunledningen hyser ju visst hopp om att inom några år få det sökta statsbidraget.
Därför måste en del åtgärder vidtas på Albrektsvägen, där spårvägen ska gå, innan man stänger av Söderleden. För när den är stängd, då måste trafiken på Albrektsvägen vara fri från alla störningar.
Med Söderleden väl utbyggd ska man så, är tanken vidare, kunna fortsätta direkt med att dra spårvägen till Navestad.
Redan år 2007, alltså. Men här är osvuret säkert bäst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om