"Vägen nödvändig"

Ny väg mellan Lindö och Marby är nödvändigt.  Men sträckningen kan diskuteras, och ses nu också över i samrådsprocessen.  Säger kommunalrådet Eva Andersson, som är den politiskt ytterst ansvariga.

Foto:

NORRKÖPING2008-03-25 03:00
Vi avslutar idag artikelserien om Marby/Unnerstad med att belysa den kommunalpolitiska sidan av vägfrågan. Att vatten och avlopp ska dras ut, och områdena detaljplaneläggas så att utbyggnad får ske, därom råder ingen nämnvärd tvekan. Enda egentliga konfliktämnet är vägen. Här har stadsplaneringsnämnden alltså tagit ställning för det alternativ, där vägen dras genom natur- och kulturmarker vid Dömestads gård. Synpunkter från samrådet sammanställs nu som bäst av planenheten. Ta fram svar
Som ordförande i nämnden kan Eva Andersson konstatera, att det varit mycket debatt i frågan. Men det är bara bra, i samrådsskedet ska alla synpunkter fram. - Jag har inte läst alla remisvaren än. Men jag vet att där ställs frågor, som vi nu måste ta fram ytterligare svar på. Hon får ofta höra utsagor i stil med att "ni politiker har ändå redan bestämt er". Men så ligger det verkligen inte till, försäkrar hon. - Visst, när vi ger ett uppdrag om detaljplan är det förstås vår vilja att det ska genomföras. Men först måste det prövas, om det alls är möjligt. Bestämt oss har vi inte, förrän beslutet är fattat. I stadsplaneringsnämnden måste vi hela tiden väga det allmänna intresset mot det enskilda. "Oroliga grannar"
- Vid byggnationer blir ofta de närmaste grannarna oroliga. Det är helt naturligt, och något som man måste respektera. Men jag tycker vi har en bra dialog om vägen. Och de flesta som kontaktar mig är positiva till den, säger Eva Andersson. Enig koalition
De tre partierna i koalitionen (s,v och mp) är ense om att väg Lindö-Marby behövs. De är också eniga om att det ska vara en 50-väg, där tung trafik inte ska tillåtas. Den första utbyggnadsetappen, med 100-150 nya bostäder i Marbystrand, klarar sig visserligen med Djurövägen och Arkösundsvägen. Men när man bygger vidare i dalgången och själva Unnerstad måste väganslutningen lösas på ett tillfredsställande sätt. - Det är länsstyrelsen mycket noga med i sitt yttrande. Det gäller kollektivtrafiken, som måste klaras på ett effektivt sätt. Och det gäller förbindelsen mellan stadsdelarna. Här handlar det ju om en ny stadsdel. Då måste redan från början planeras för infrastruktur, kollektivtrafik, uppvärmning, tillgänglighet, grönstruktur m m. - Till en början går det utan ny väg, men sedan är det stopp. Kommunen har ansvaret för att alla aspekter kommer med i planeringen redan i ett tidigt skede. Väljer vi att inte ta med en viss aspekt nu kommer den fram senare i stället. Då blir det dyrare, och sämre, säger Eva Andersson. Det är inte rimligt, menar hon, att man från Marby ska behöva åka runt en stor del av staden för att t ex kunna ta sig med bil till skolan i Lindö. Huvudgata
När turen sedan kommer för va-anslutning och utbyggnad även i Stora Sidus och Djurön blir behovet av en huvudgata för kollektivtrafiken via Lindö, Marby och Unnerstad än mer påtagligt. - Både Vägverket och länsstyrelsen har varit tydliga om, att den nuvarande Djurövägen inte är något alternativ. Vi har haft mycket dialog med Vägverket i den här frågan. Men där har man begränsade resurser och ser inte Djurövägen som prioriterad för upprustning. Ett alternativ som tidigare avförts men som nu ska granskas på nytt är, i stället för ny väg, en renodlad bussgata genom t ex Abborrebergsskogen. Den varianten verkar dock inte Eva Andersson tro särskilt mycket på. Det löser bara en del av problemen, samtidigt som gatan skulle ramma ett område man vill göra naturreservat av. Busslinjen kommer då heller inte att passera den nya Lindöskolan, vilket däremot den planerade vägen kommer att göra. Huvudalternativet sträcker sig alltså förbi Dömestads gård, och man har då försökt skona landskapet bland annat genom att sänka ner vägen. - Men den går ju genom marker med stora natur- och kulturvärden. Så vi tittar också på de andra alternativen, t ex att vägen dras söder om Dömestad. Men där går den genom rena jordbruksmarker. Det är svårt att hitta rätta balansen här, säger Eva Anderson. Hon siktar nu på, att stadsplaneringsnämnden ska ta beslut om (den då i samrådet omarbetade) detaljplanen före sommaren. Därefter ska den ställas ut till offentligheten. Frampå höstkanten ska definitiva politiska beslut kunna tas om denna väg. Men varför ska man då alls låta stadsutvecklingen gå fram över sådana här jungfruliga, lantliga miljöer? - Vi vet att det finns stor efterfrågan på att få bo nära vatten, och HSB har som markägare också sett detta. Den efterfrågan måste vi försöka tillgodose. Norrköping är ju en kustkommun, men hittills har vi varit dåliga på att utnyttja möjligheterna att få bo vid vattnet. - Från början var det rätt storskaliga planer för Marby, nästan som en ny stad. Men de planerna har HSB ju bantat sedan dess, säger Eva Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om