Vägbygge för att spara fyra minuter
SVÄRTINGE Arbetet med nya riksvägen 51, förbi Svärtinge går bra.Så bra att trafiken kan släppas på redan i år, minst ett halvårtidgare än planerat.Folkbladet har till och med fått följa med på en provtur.
I dagsläget är det inte speciellt många som jobbar vid vägen. Men i april kommer arbetat att ta fart. Då kommer 150 arbetare, från ett 20-tal olika underleverantörer att jobba med vägen. Här är vyn från Kolstad i väster. Foto: Robert Svensson
Foto:
- Men jag kommer att jobba tills vägen är klar, säger han bergsäkert.
I tio år har projektledare Öhlund jobbat med den nya vägen, förbi Svärtinge.
- Det känns rätt trevligt nu, säger han där han sitter bakom ratten i en fyrhjulsdriven bil för att ta med Folkbladet på en tur.
Vi svänger in på vägen vid trafikplats Svärtinge vid Tallbacken, cirka tre kilometer från cirkulationsplatsen Eriksberg, där vägen ska börja när allt är klart.
- Vi har förberett för gång- och cykelbana, säger han och pekar bort mot en av de totalt sex broarna som går över vägen och som redan är klara.
Vi passerar grusgropar, stora grushögar, bergsskärningar och mossmarker som grävts igen. Göran Öhlund berättar entusiastiskt om hur vägbygget har växt fram genom det skogslandskapet.
- Vägen har satt sig fortare än vad vi hade förväntat oss, säger Göran Öhlund.
Det är en förklaring till vägbygget nu har tidsmarginalen på sin sida. Öhlund tror därför att tidsplanen kommer att pressas så att trafiken kan släppas på tidigare än beräknat.
Men platschefen Niklas Engström på Vägverket produktion vill dock inte ropa hej än. Det kan fortfarande hända mycket, säger han.
- Vi har ännu endel farhågor, bland annat med två överlaster som ligger och väntar på att sätta sig.
Om marken hunnit sätta sig i sommar så kommer trafiken att kunna släppas på innan året är slut.
- I december i alla fall, säger Niklas Engström men betonar att han egentligen inte behöver vara klar förrän i juni 2008, då projekttiden går ut.
Även kostnaden för vägbygget som uppgår till cirka 200 miljoner kronor ser ut att hållas.
- Men det kan vi inte vara säkra på än, säger Göran Öhlund.
Det är lugnt längs hela vägen. Det är bara borta vid Kolstad som det pågår arbete just nu. Men inom kort kommer det att bli krafttag.
- I april kommer 150 man, från ett 20-tal olika underleverantörer att jobba här, säger Niklas Engström.
När vägen är klar kommer det att gå dubbelt så fort att passera Svärtinge. Skyltad hastighet blir 110 kilometer i timmen, jämfört med dagens 50.
- Du sparar cirka fyra minuter, säger Göran Öhlund.
Vår skumpande tur på sju kilometer bort till Kolstad, där man håller på att förbereda för sista bergssprängningen, tar lång tid. Det går inte att köra fort på den ojämna grusvägen.
- Vi ska lägga på cirka 90 centimeter bergskross och asfalt på vägen. Sedan är det bara att köra, säger Göran Öhlund.
Därefter är det i princip bara målning, räcken och viltstängsel (som kostar cirka tre miljoner kronor) som ska upp innan trafiken släpps på.
- Entreprenören vill att allt ska vara klart innan vägen öppnas för trafik. Vägen kommer alltså inte att öppnas i etapper.
Med på premiärturen är också driftschefen Arne Carlfjord. Det är han som blir ansvarig för vägdriften när trafiken kommer igång.
- Skönt att slippa alla klagomål från de boende i Svärtinge, säger han och berättar att den nya förbifarten kommer att minska trafiken genom Svärtinge med ungefär 5 000 fordon per dygn, från 7 000 till 2 000 fordon.
Samtidigt ser han en del orosmoln, när det gäller driften av den nya vägen.
- Driften måste ju utökas. Vi måste ju till exempel utöka vinterresurserna, säger han.
Dels för att vägen blir 16 meter bred med dubbla körfält, dels för att det ofta är betydligt kallare vid den nya vägen.
- Det är en klimatzon här eftersom det ligger så pass högt upp, säger Arne Carlfjord och berättar att det ofta snöar här när det regnar i Norrköping. Och det kräver extra bevakning.
? Vägen blir 16,5 meter bred med dubbla körfält. Skyltad hastighet 110 km/h.
? Sex broar under den nya vägen är klara. Bygget omfattas också av tre kilometer enskild väg och 1,5 kilometer gång- och cykelväg.
? Trafiken genom Svärtingen kommer att minska med 5 000 fordon per dygn, från dagens 7 000 till 2 000 fordon.