Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vädret avgörande för DM-vecka

NORRKÖPING
Vanligt folk tycker oftast att det är ganska tråkigt att prata om vädret. Det gör inte segelflygare. I lördags var det öppningsjippo för distriktsmästerskapen i segelflyg på Bråvalla flygplats. Tävlingarna kommer att pågå hela veckan, men i lördags fanns det mer än segelflygning att titta på. Att temat för dessa aktiviteter var flyg förvånade nog inte någon.

Andreas Kingbäck, till vänster, och Martin Backgården är efter punkteringsproblem redo att ge sig iväg. De tävlar för Norrköpings segelflygklubb.
FOTO: CAMILLA JOHANSSON

Andreas Kingbäck, till vänster, och Martin Backgården är efter punkteringsproblem redo att ge sig iväg. De tävlar för Norrköpings segelflygklubb. FOTO: CAMILLA JOHANSSON

Foto:

Norrköping2001-07-09 00:00
Alla som står på marken har blicken fästad i skyn. Klockan är tolv. Många har solglasögon och de flesta håller ena handen ovanför ögonen som skydd mot solen. Ingenting syns. Plötsligt hörs ett dovt muller, men ingenting, förrutom cumulusmoln, syns fortfarande till. Mullret växer sig starkare och plötsligt syns en liten prick på himlen. Pricken blir större och större och när den befinner sig rakt ovanför går det att urskilja ett flygplan.
Fyra fallskärmshoppare från Linköpings fallskärmsklubb kastar sig en efter en rakt ut i luften från 1500 meters höjd. Ungefär en minut av hoppet är fritt fall. Vanligtvis hoppar de från 3-4000 meter, men inte idag när det är uppvisning. Endast en av de fyra lyckas landa inom det markerade området. De hoppade av lite för sent och det är motvind.
- Det är extra noga vid uppvisning, för man vill se proffsig ut. Man är spänd, men det är roligare, säger Mårten Jansson, som landade mitt i prick.
Han har gjort 550 hopp.

<b>Före starten</b>
På start- och landningsbanan står det 16 segelflygplan. De väntar alla på att få lyfta och därmed inleda årets distriktsmästerskap i segelflyg. Tävlingen arrangeras av Linköpings segelflygklubb. I segelflyg går det att tävla i höjd, distans eller hastighet. Idag är det farten som gäller. Det finns tre tävlingsklasser och en av dem är tvåsits. I den klassen ställer Andreas Kingbäck och Martin Backgården upp, som det enda laget från Norrköping. De har haft lite problem under både gårdagen och på morgonen. Med punktering på planet. Men nu är det åtgärdat och de är redo att lyfta. Dagsetappen är 14,9 mil och uppskattas ta cirka två timmar.
- Förhoppningen är att komma tillbaka, annars landar vi på ett gärde, säger Andreas Kingbäck.
Om de landar på ett gärde blir de hämtade. Det tar cirka en kvart att ta av vingarna och packa in planet i en av de miniubåtsliknande transportvagnarna som står och drösar lite var stans.
En annan deltagare, fast i standardklassen, är Staffan Ek. Han tävlar för Linköping och leder höjdmomentet i rikssegerflygtävlingen. Men inför dagen har han inte allt för stora förväntningar.

<b>Olika grenar</b>
- Att jämföra höjd- och hastighetsflygning är som att jämföra backhoppning och slalom. Det är två olika grenar och i hastighet är jag nybörjare, säger Staffan Ek som har segelflugit i 17 år.

<b>Vinden vänder</b>
Plötsligt stegar en man ut på banan och ropar med bestämd röst:
- Medvind 20 km/h!
Alla börjar sucka och vet direkt vad de ska göra. Nämligen rulla bort planen till andra sidan av den 1,2 kilometer långa banan. Segelflygning är en sport som är väldigt beroende av vädret.
- Jag har blivit väldigt medveten om vädret sedan jag började segelflyga. Man håller reda på väderstreck, hög- och lågtryck, säger Johanna Juusela, Linköpings segelflygklubb.
Hon började segelflyga förra året, men är inte med och tävlar idag. Att ta segelflygcertifikat kostar cirka 16 000 kronor. Den viktigaste navigeringen i segelflyg är kartan. Sedan tittar piloten ner på marken och stämmer av med till exempel fält och lador.
Alla deltagarna bär hattar med brätten. Det måste de ha för solen, som bränner bra genom de tunna plexiglasen på planen. Dessutom är man närmare solen i luften än på backen. Solsting och vätskeförlust är de två största riskerna med segelflyg.

<b>Starten</b>
När flygplanen har rullats över till andra sidan av banan kan starten äntligen bli av. Det finns tre motordrivna bogserflygplan som bogserar upp planen ett i taget. Det tar ungefär en timme att få upp planen i luften. Alla ska ha fått provflyga i tio minuter innan startlinjen öppnas. Och därmed är årets distriktsmästerskap i segelflyg igång.
Under dagen hade även Modellflygklubben uppvisning och ställde ut sina plan. Ballongexperterna fanns också representerade på platsen med en varmluftsballong. Tyvärr fick de inte blåsa upp den på grund av vinden och de många flygande föremålen som redan fanns i luften.
Många av deltagarna hade satt upp tält och tänker campa hela veckan. Dessa segelflygare är på mer än ett sätt beroende av bra väder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om