Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Samråd och utställning om Ostlänken invigd

Nu händer det grejer i rask takt. För någon vecka sedan var Sophia Jarl (M) i Järna för Ostlänkens första spadtag. På måndagen invigdes samråd samt en utställning om Ostlänken. Nu får Norrköpingsborna se planerna och tycka till.

Projektledaren från Trafikverket Daniel Palm samt Josef Erixon från Norrköpings kommun visar på den interaktiva skärmen.

Projektledaren från Trafikverket Daniel Palm samt Josef Erixon från Norrköpings kommun visar på den interaktiva skärmen.

Foto: Patrik Selsfors

Norrköping2024-11-19 12:00

I "Visual city" på Visualiseringscenter C visas en digital tvilling av Norrköping på en tredimensionell karta men också på en interaktiv touchskärm. Runt kartan står huvudprojektledaren för Ostlänken i kommunen Josef Erixon och pekar ut olika detaljer för Sophia Jarl och kommundirektören Anna Selander. Samtidigt finns flera representanter från Trafikverket på plats för ännu en märkesdag.

undefined
Josef Erixon, huvudprojektledaren för Ostlänken, pekar och visar för Sophia Jarl (M) och Anna Selander.

Efter några tal visar Josef Erixon några olika sätt att arbeta med den tredimensionella stadskartan, olika färger dyker upp och visar planerade detaljplaner, trafikstråk och mycket annat. Han är naturligtvis glad att projektet nu är framme i denna fas efter att på olika sätt varit involverad ett antal år.

– Det känns jättebra! Jag var inblandad redan när jag började i kommunen 2010 men då hade jag en väldigt liten roll. Sedan har jag jobbat med detaljplaner och nu har jag en huvudprojektledar-roll. Med ett så här långt projekt så tänker jag att det gäller att se de här milstolparna som viktiga steg framåt med hela teamet, säger han.

undefined
Norrköpings kommun: Josef Erixon, Anna Selander, Sophia Jarl. Trafikverket: Magnus Sjöberg, programchef Ostlänken, Lennart Andersson, direktör region sydöst, Daniel Palm, huvudprojektledare.

Anna Selander känner också förtröstan trots den turbulens som rått i kommunpolitiken de senaste veckorna.

– Kommunen rullar på som vanligt och projekten likaså. Det känns fantastiskt att ha en sådan här milstolpe för Norrköping i dag och gå ut på samråd, säger hon.

– Vi har pratat om Ostlänken i 15 år men de sista två, tre åren har vi växlat upp vår projektorganisation ganska mycket. Det krävs ganska mycket samordning och planering för att ro ett sådant här projekt i hamn.

undefined
Projektledaren från Trafikverket Daniel Palm samt Josef Erixon från Norrköpings kommun visar på den interaktiva skärmen.

Det har ju varit dåliga ekonomiska tider som väl slår hårt mot stora projekt som detta, hur möter man det?

– För mig är det väldigt viktigt att vi klarar av att ha is i magen i den här typen av projekt. När vi skrev avtalet låg projektkostnaden för vår del på omkring 2,7 miljarder kronor. I dag är det någonstans runt 4 miljarder, men det har också funnits en prognos som sagt 4,6 miljarder, förklarar Anna Selander.

undefined
Den tredimensionella kartan över staden kan ge mycket information om olika parametrar.

Sophia Jarl har alltså genomfört ett första spadtag och nu även invigt samrådet ungefär samtidigt som det politiska styre hon lett i två år har brutit samman – hon är ändå nöjd.

– Det har hänt väldigt mycket på få dagar. Nu är vi här i Norrköping och tar ett historiskt kliv där vi går ut till medborgarna och visar hur det är tänkt och frågar vad de tycker om det. Vi har pratat om Ostlänken som framtiden, nu är vi i den framtiden så det är en stor dag, säger Sophia Jarl.

undefined
Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) invigde samrådet.

Vi undrar hur hennes åtaganden ser ut framgent i en situation där det väntas besked om nya majoriteter inom ganska kort tid?

– Agendan är ganska full faktiskt. Sedan får vi se lite vad som händer. Men det är ju inte som att en lokal regering byts på stående fot. Det är ju formella delar som ska uppfyllas och formella möten som måste hållas för att byta en kommunledning. Så jag räknar med att fortsätta ett tag framöver, säger Sophia Jarl.

– Det är ju inte för min skull utan för att vi representerar Norrköping och behöver vara delaktiga i det som händer.

undefined
Så här gestaltas den blivande bangården på Visualiseringscenter.

Är det inte svårt att ta sig an saker med entusiasm i en sådan här situation?
– Det är klart att det är mycket tankar och också väldigt många timmar som man behöver lägga på olika saker. Men jag tycker verkligen om det jag gör och stärkt av de fina resultat vi har de senaste två åren kopplat till bland annat ekonomi känner jag mig motiverad att jobba vidare.

Ostlänkens samråd

Trafikverket planerar för Ostlänken, en 16 mil lång dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Den nya järnvägen möjliggör för fler tåg och hållbara transporter, smidigare och tryggare resor samt större arbetsmarknadsregioner.

Trafikverket samråder järnvägsplanen för Ostlänkens utformning och miljöpåverkan på sträckan mellan Loddby och Butängen. Utöver järnvägsplanen samråder Trafikverket även de vattenverksamheter som anläggandet av Ostlänken förväntas medföra på delsträckan. 

Norrköpings kommun samråder samtidigt om sitt förslag till detaljplan för Norrköpings nya centralstation i Butängen samt andra detaljplaner som påverkas av Trafikverkets järnvägsplan för Ostlänken.

Samrådet äger rum under perioden 18 november till 20 januari.

Ostlänken är Sveriges största infrastruktursatsning i modern tid.

Den 25 och 26 november bjuder Norrköpings kommun och Trafikverket in till öppet hus på Visualiseringscenter C. Mellan klockan 15 och 20 finns då experter på plats för att svara på besökarnas frågor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!