Det är Östgötatrafiken, som agerar på uppdrag av trafik- och samhällsplaneringsnämnden i regionen, som höjer priserna. Runt två procent höjs priserna och det tycker Vänsterpartiet är helt fel. Dessutom, menar man, blir det egentligen ännu mer.
– De säger att det bara är en marginell höjning. Men eftersom priserna står still i resten av samhället, eller prisökningen ligger under en procent, handlar det om mer än två procents höjning, och det är ingen marginell ökning, säger Franco Sincic (V) som sitter med i den aktuella nämnden.
Att gå så långt som att kräva att priserna borde sänkas, vore ett önsketänkande, som han säger. Men att biljettpriserna höjs om vartannat, är inte rätt väg att gå.
– Vi måste sträva mot att konkurrera ut bilåkandet och att ha en väl fungerande kollektivtrafik. Det här är en högst ideologisk fråga, som Centerpartiet och Miljöpartiet borde driva. Men de sitter stilla i båten, tysta, bara för att de sitter där med S och FP, säger Franco Sincic.
Han är även kritisk till att majoriteten skurit ned på landsortslinjerna. Det, tillsammans med ett sjunkande bensinpris, går stick i stäv med visionen om att fler ska åka kollektivt.
– Det främjar knappast det kollektiva åkandet. Som det ser ut i dag är det billigare att åka bil vissa sträckor. Har man en gång börjat åka bil, är det lätt att inte gå tillbaka till kollektivtrafiken. Jag tycker att vi ska värna miljön i första hand och då måste kollektivtrafiken få kosta.
Göran Gunnarsson (C) är ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden. Så här svarar han på Sincic kritik, och varför han gått med på prishöjningen:
– Vi har en syn där vi tycker att hälften av kostnaden av resandet tas av skattebetalarna och hälften de som åker. Det är en idé som finns i hela landet och då får man en vettig konkurrenssituation mot bilen, vilket gynnar kollektivtrafiken, säger han.
Så du tror inte färre kommer att åka kollektivt om ni höjer priserna?
– När vi gör kundundersökningar kommer biljettpriset långt ned. Man kan tro att folk tycker det är viktigast, men så är det inte. Jag tolkar det som att folk tycker att det är rätt nivå, säger han och fortsätter:
– Vänsterpartiet vill ju egentligen ha gratis kollektivtrafik. Det är jag direkt motståndare till. För det första finns inget som är gratis, det är alltid någon som betalar. Det är heller inte nyttigt, det finns ett folkhälsoperspektiv i det här, för om det är gratis riskerar det att bli ungdomarnas alternativ till fötter.