Efter tjänstemännens dragning av ärendet på tekniska nämnden visar det sig att reklamen är tänkt att placeras utvändigt på spårvagnarna, under eller över fönstren, eller som folie på fönstren.
Det skulle ge intäkter på två miljoner kronor till nämnden. Vänstern var ensamma om att säga nej till förslaget.
– Spårvagnarna är nog för alla norrköpingsbor en viktig del av stadens själ och hjärta. Det finns få saker som ger så starka norrköpingskänslor som de klassiskt gula spårvagnarna, säger Tobias Holmberg (V) som är kritisk till att man vill "tapetsera" utsidan av spårvagnarna med "upp till 35 kvadratmeter reklam per spårvagn".
– Till och med fönstren ska kunna täckas med reklam enligt förslaget. Blir detta verklighet kommer vi inte att känna igen våra spårvagnar utan det blir snarare rullande reklampelare och en visuell förorening i stadsrummet istället för stadens stolthet, menar han.
– Visst kan vi förstå att Kvartetten vill dra in extrapengar men vi tycker helt enkelt inte att det är värt den förfulning av staden som blir resultatet, säger Holmberg.
– Det man har tittat på är utvändigt, skyltar som är 30 centimeter höga. Ungefär fem kvadratmeter per spårvagn, säger nämndordförande Karin Jonsson (C), och ger exempel från Göteborg, exempel som inte oroar henne.
V röstade nej, men har inget annat förslag till finansiering i budgeten, säger Jonsson.
Reklamförslaget ska förhandlas med Östgötatrafiken och beslutas av kommunfullmäktige.