Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

V: Gör inte våra spårvagnar till reklampelare

"Gör inte våra spårvagnar till reklampelare!" skriver Vänsterpartiet i ett pressmeddelande efter tekniska nämndens beslut att gå vidare med förslaget.

Exempel på reklam på spårvagn i Göteborg. Vänsterpartiet menar att förslaget öppnar för mer reklam än så på Norrköpings gula spårvagnar.

Exempel på reklam på spårvagn i Göteborg. Vänsterpartiet menar att förslaget öppnar för mer reklam än så på Norrköpings gula spårvagnar.

Foto: TT

Norrköping2020-12-10 16:10

Efter tjänstemännens dragning av ärendet på tekniska nämnden visar det sig att reklamen är tänkt att placeras utvändigt på spårvagnarna, under eller över fönstren, eller som folie på fönstren.

Det skulle ge intäkter på två miljoner kronor till nämnden. Vänstern var ensamma om att säga nej till förslaget.

– Spårvagnarna är nog för alla norrköpingsbor en viktig del av stadens själ och hjärta. Det finns få saker som ger så starka norrköpingskänslor som de klassiskt gula spårvagnarna, säger Tobias Holmberg (V) som är kritisk till att man vill "tapetsera" utsidan av spårvagnarna med "upp till 35 kvadratmeter reklam per spårvagn".

– Till och med fönstren ska kunna täckas med reklam enligt förslaget. Blir detta verklighet kommer vi inte att känna igen våra spårvagnar utan det blir snarare rullande reklampelare och en visuell förorening i stadsrummet istället för stadens stolthet, menar han.

– Visst kan vi förstå att Kvartetten vill dra in extrapengar men vi tycker helt enkelt inte att det är värt den förfulning av staden som blir resultatet, säger Holmberg.

– Det man har tittat på är utvändigt, skyltar som är 30 centimeter höga. Ungefär fem kvadratmeter per spårvagn, säger nämndordförande Karin Jonsson (C), och ger exempel från Göteborg, exempel som inte oroar henne.

V röstade nej, men har inget annat förslag till finansiering i budgeten, säger Jonsson.

Reklamförslaget ska förhandlas med Östgötatrafiken och beslutas av kommunfullmäktige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!