Utställningar om bilder

På lördag invigs två nya utställningar på Arbetets museum. Båda med inriktning på hur bildberättandet, påverkar såväl barn som vuxna.

Egna värderingar. Museiintendenten Carina Milde berättar om en av bilderna i utställningen "Det egna ansvaret", där betraktarna ofta väger in olika åsikter.

Egna värderingar. Museiintendenten Carina Milde berättar om en av bilderna i utställningen "Det egna ansvaret", där betraktarna ofta väger in olika åsikter.

Foto: mikael strand

NORRKÖPING2014-06-26 18:22

På första våningen handlar det om en utställning i första hand för barn och ungdomar, döpt till "Det var en gång" och i EWK-museet en trappa upp, har utställningen döpts till "Det egna ansvaret" och handlar främst om satirteckningar inom dagspressen.

Vad är grundtanken med utställningen?

- Grundtanken med båda utställningarna är att visa man faktiskt kan välja, hur man vill gestalta människor. Att vi med rätt historisk information med självklarhet väljer bort stereotypa framställningar som är rasistiska och som förmedlar ojämlika maktstrukturer , säger intendent Carina Milde, som producerat båda utställningarna.

– Med kunskap om hur exempelvis gamla rasistiska och homofoba stereotyper fungerar, visar vi därför hur dagens barnboksillustratörer och även satirtecknare inom dagspressen istället förmedlar bilder, som genom att visa verklighetsnära karaktärer lyfter fram alla människors lika värde.

Handlar det mycket om gamla schablonbilder och stereotyper?

– Ja, på barn- och ungdomsutställningen visar vi exempel på dagsaktuella barnboksillustratörer, som väljer bort historiska schabloner och stereotyper i sina bilder, förklarar museiintendenten Carina Milde som producerat utställningen och där hon lyfter fram barnboksillustratörerna Gunna Grähs, PijaLindenbaum och Lovisa Lesse.

Läs mer i torsdagstidningen.

Stereotyp

En stereotyp är en inre bild av en tänkt, eller faktisk grupp och dess medlemmar, ofta i form av förenklade föreställningar av medlemmarnas egenskaper.

Så som begreppet används idag myntades det av den amerikanske journalisten Walter Lippmann i boken Public Opinion från 1922.

En stereotyp kan exempelvis ha etnisk, nationell, religiös eller genusbetingad anknytning, som till exempel den flitiga asiaten, den tjuvaktiga zigenaren, den feta amerikanen, den girige juden, den snåle skotten, den korkade blondinen eller den starka, tysta mannen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om