På onsdagens möte med vård- och omsorgsnämnden togs beslutet att påbörja en utredning om att använda utdrag ur polisens belastningsregister vid anställningar i äldreomsorgen.
– Vi gör ju denna typ av kontroller redan idag när det gäller folk som jobbar med barn eller med personer med funktionsnedsättningar, säger Patrik Palm (M), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.
– Trygghet är faktiskt jätteviktigt, ett exempel är att man nu kan få trygghetslarm som ökat mycket. Det larmas dock inte särskilt ofta men känslan av trygghet är viktig i sig för att hemtjänsten ska fungera bra.
Finns det någon konkret händelse som ligger bakom det här förslaget?
– Det kan säkert finnas någon incident här och där men det är inte på grund av det som vi i nämnden har tagit det här beslutet. Dels handlar det om att man ska känna sig trygg men också att inget ska hända i onödan utan att man förebygger det, påpekar Patrik Palm
Vård- och omsorgsdirektören får nu i uppdrag att tillsammans med personalavdelningen, utreda hur det här skulle kunna se ut. Utredningen ska sedan presenteras för nämnden senast den 31 maj 2024.
– En stor del av vård- och omsorgsinsatserna sker i den enskildes hem, vilket är en utsatt situation för vårdtagaren. Vi har fantastisk vårdpersonal i Norrköping, men vi måste samtidigt ta vårt ansvar för att förhindra att vårdtagare utsätts för brott och kränkande behandling, kommenterar Florian Aranda (SD), ledamot i vård- och omsorgsnämnden i ett pressmeddelande.